tja!!! jag har lust att køpa dværggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    tja!!! jag har lust att køpa dværggurami

    jag har lust att køpa dværggurami men jag har också lust att får ungar...i mitt akvarium har jag før tillfællet enbart 7 neontetror...det ær ett 60 liters... hur många dværgguramis ska jag køpa och vad krævs (plantor, inredning o.s.v.)før att de ska trivas och lægga ægg????
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Sök...
    Tjopp...

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      Ursprungligen postat av sacha
      Sök...
      vilket j....r svar
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Ja ungefär lika bra som ditt...

        Edit: Men visst..ja ska ju inte va sämre än att jag bifogar en länk till artbeskrivningen här på zoopet. Där det står lite om vad ett kar bör innehålla etc.

        Senast redigerad av sacha; 26 December 2005, 15:24.
        Tjopp...

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av facking najs
          jag har lust att køpa dværggurami men jag har också lust att får ungar...i mitt akvarium har jag før tillfællet enbart 7 neontetror...det ær ett 60 liters... hur många dværgguramis ska jag køpa och vad krævs (plantor, inredning o.s.v.)før att de ska trivas och lægga ægg????
          Ett par fungerar hyggligt i 60 liter, det är lätt att se skillnad på könen så det borde din affär klara.

          Vill du få lek så bör det vara möjligt att sänka vattennivån till 17-18 cm. Alternativt så kan du "höja" botten i halva baljan

          27 grader är en bra lektemp.

          Sen behövs flytväxter till dvärgar för de använder de som "armering" till boet.

          Sen är det bra om du har heltäckande ramp eller täckglas för "di små" blir lätt förkylda när de börjar andas luft.

          Åsså behöver du förståss ha ytterligare ett akvarie dit du kan flytta honan direkt efter leken och hannen när de simmar fritt.

          Det var nog "allt"...

          Näh förresten, när de börjar simma fritt så behöver de små käk. En del använder söndersmulad äggula ifrån ett tokhårdkokt ägg.

          Efter nån vecka så är det dags att börja "koka" artemia.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Joachim.S
            • December 2005
            • 417

            #6
            ok...jag fattade inte direkt vad som menades med att flytta øver de till ett annat kar efter leken...tack før info

            Kommentar

            • SoapPuppy
              • December 2005
              • 64

              #7
              Jag tror att oveb menade att efter att guramisarna har lagt sina ägg/ungar så bör du flytta föräldrarna, annars kan dom äta upp dina nya yngel.

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                först flyttar du honan för att hanen jagar iväg henne och kan ha ihjäl henne..
                sedan när ynglena kläcks och hanen é lite hungrig så flyttar du honom för att få ha några yngel kvar....
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                Arbetssätt...