mosaik gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    mosaik gurami

    är det normalt att hanen jagar honan konstant?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Japp, det är helt normalt. Skaffar du en till hona så sprider hanen ut agget på båda honorna. Då är inte risken så stor att han stressar ihjäl honan.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Hej där. Jag har ett par i ett 90 liters och visst jagar hannen honan men inte konstant. De har haft en lyckad lek med ca 25 ägg. Nu simmar de mest runt och hannen buffar på henne lite då och då. Jag tycker det verkar som att hon är lite svår att få att leka. Vad som drog igång leken var: sänka nivån i akvariet, höja tempen till ca 28 och bjuda dem på frysta svarta mygglarver

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Jag hade samma problem med mina blå gurami. Skaffade dock två honor till det gamla paret och med åren lugnade den argsinte hannen ner sig.

        Fler honor är som Gimbo säger enda hjälpen vad jag vet. Tror dock inte de har ihjäl varandra.
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Japp, det är helt normalt. Skaffar du en till hona så sprider hanen ut agget på båda honorna. Då är inte risken så stor att han stressar ihjäl honan.
          Jag skall nog också skaffa en hona till så får vi se om de får opp ångan igen. Lekivern var stor för ca en månad sen men nu har det avtagit.

          Kommentar

          Arbetssätt...