para kampiskar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    para kampiskar ??

    hej hej !!

    eftersom jag har ett 70-liter som står tomt så tänkte jag odla lite kampfisk !!
    och vad jag har läst och hört o allting så tänkte jag gå tillväga så här !
    fylla karet till ca 20 cm och dela av det på mitten, släppa i hanen på ena sidan och honan på andra. sedan när hanen börjar bygga skumbo och det börjar se klart ut, så släpper jag ihop paret. men sen undrar jag hur länge ska jag låta dom vara ihop ?? ungefär hur långt tid brukar det hela ta ?? ser det bra ut förövrigt ??

    mycket tacksam för svar !!

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #2
    lång beskrivning

    Vattennivån bör vara mellan 10-15 cm. Det är för att hanen lättare ska kunna hämta ägg som faller till botten och lägga tillbaka dem i boet. Ha gärna ca 27-28 grader varmt också. Ha ingen grus, lättare att rengöra sen. Växter är bra så honan kan gömma sig och att infusorier kan växa. Gärna fler gömställen för honan. Låt svagt ljus vara på tills ynglena är frisimmande.

    Släpp i hanen först om du vill och sätt honan sen bakom glasväggen. De ska kunna se varandra men inte komma åt varandra. Hanen ska triggas till att bygga bo. En bra grej är att ha flytväxter eller ett plastglas som man skär av på längden, alltså halva. Den sätter man i tex ett hörn och tejpar fast den i glaset på sidan. Då blir det som en igloo som hanen bygger bo under. Glaset håller lättare ihop skumboet. Glaset kan vara i vattnet med kanterna ca ½ cm.

    När hanen verkar ha byggt klart boet och honan helst har fått vertikala ränder på kroppen (om hon är mörk) så kan du prova att släppa ut henne. Hanen kommer säkert att jaga henne först. När hon är redo kommer hon nog att simma mot boet med huvudet neråt för att visa att hon är redo. Hanen kramar henne sen och hon släpper ägg som befruktas. Hon blir bedövad och flyter som om hon är död, men piggnar snabbt till liv, och då fortsätter de. Hanen tar äggen i munnen och lägger dem i boet. Så kan de hålla på från 1-5 timmar, tills det inte kommer fler ägg. Honan lyfts då undan och får vila upp sig. Tillsätt lite Ektozonsalt och ev. medicin om fenorna har rykit. Ge henne att äta något smaskigt.

    Hanen passar nu de små äggen tills de kläcks. Han får vara kvar tills ynglen har blivit frisimmande, dvs simmar horisontellt - vågrät. Då är det dags att ta bort hanen så han inte äter upp dem. Låt honom vila upp sig och ge god mat.

    Ynglen kläcks efter ca 24-48 tim. Sen tar det ytterligare kanske en dag tills ynglen är frisimmande. Se till att du har infusorier, Liquifry1 eller micromask till ynglen de första dagarna. Sen kan Artemia börja kläckas och varvas med micromask. Inget filter i de 2 första veckorna, sen billifilter. Vattenbyte ofta efter någon vecka. Inget drag och ha täckglas över de små. Efter 2-4 månader ska hanarna delas upp i småkar. Se till att du har utrymme, tid och pengar för att klara denna hobby. Kommer du att kunna sälja dem sen? Det är mycket att tänka på. Allt som allt kan detta ta ca 2-4 dar. Se till att observera dem.

    Lycka till!
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • Hugin
      • December 2005
      • 499

      #3
      Skulle man kunna ha en hona i en yngelkasse istället för att dela akvariet i 2 delar?
      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
      Winston Churchill

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Ursprungligen postat av Hugin
        Skulle man kunna ha en hona i en yngelkasse istället för att dela akvariet i 2 delar?
        Ja, gärna en genomskinlig sådan och hyfsat rymlig. Annars är en idé att ta en 2 l petflaska och skära av botten på den och skära bort den smalare översta delen. Skulle den flyta runt, försök tejpa fast den mot glasväggen med tejp ovanför ytan förstås. Om man nu har grus, så kan man ha grus i en tredjedel av akvariet och då trycka ner flaska i gruset. Samtidigt plantera någon växt i gruset.

        Själv gick jag till glasmästare och bad om 4 st lika stora glasskivor, 20x20 cm. Jag limmade ihop dem hemma med akvariesilikon. Så nu har jag en rymlig glas "skorsten" för min hona. Betalade bara 40 kr för alla glasdelarna.
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          tack så jätte mkt drakulla, nu har nog de sista bitarna fallit på plats tror jag .
          funderar på att be affären ta hem nån lite ovanligare hane, och skulle då vilja ha lite tips om nån fin ?? men om jag köper en fin hane ska jag ha nån speciell hona då med eller ??

          försten, sen när ynglena blir ca 2-3 månader så ska jag ju dela upp ett akvarie i mindre "delar" men är det lätt att se skillnaden på honor och hanar då eller ??
          och måste honorna ochså vara i egna akvarier ??

          sen tänkte jag bygga ett akvarium till ynglena som ska vara 150*20*20 och då dela upp det i mindre sektioner som jag tänkt ska vara ca 20 cm långa, räcker det eller går det bra med mindre ?? alltså 8 liter/yngel ?
          Senast redigerad av neon_kimpan; 20 December 2005, 21:09.
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #6
            någon som vet lite om detta ??
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Mina hanar bor i små platsakvarium på 2,6l å dom verkar stortrivas, äter med väldans aptit å simmar runt å spänner upp sej som tokar när man tar bort pappskivan så dom ser sina bröder Så 8l anser jag räcker iaf... Kommer inte riktigt ihåg..Men _tror_ att 2mån är lite tidigt att se ifall de e hane el hona..Iaf lätt.. hehe... Men sen ser man ju när fenorna börjar arta sej...å äre inget bråk i karet finns de ju ingen anledning att sära dom.. Honorna kan gå tillsammans...kanske tuggar lite på varandra, men enligt min erfarenhet inte alls lika mycket som hanarna.. Jag har själv ca:40st honor i ett 54l kar..
              Tjopp...

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Angående fina fiskar..så äre ju en smak sak sålänge du ska köpa från en zoobutik. Nog svårt att hitta en fisk som är fin enligt den där standarden (kommer ej ihåg va de heter) men de finns ju länkar till nått samfund som beskriver hur en fisk _ska_ se ut liksom.. Precis som att en schäfer kanske är jättefin i dina ögon.. Men ser rent ut sagt ut som skit när du ber en dommare att titta på den.. Så de e nog mest en fråga om smak å tycke.. Personligen gillar jag en fentyp som heter Crowntail bäst tror jag.. kallas för CT... Sen finns de vanliga Veiltail VT och Halfmoon HM... de e väl dom 3 vanligaste typ..å massa olika färger på dom då givetvis...
                Tjopp...

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  #9
                  men om jag köper en lite ovanligare hane, bör jag då köpa nån annan hona än den vanliga ??
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Vad menar du med lite ovanligare?
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Hugin
                      • December 2005
                      • 499

                      #11
                      Ursprungligen postat av sacha
                      Vad menar du med lite ovanligare?
                      Jag tror han menar en kampfisk som inte är en veiltail t.ex. en superdelta. Dvs dyrare...
                      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                      Winston Churchill

                      Kommentar

                      • sacha
                        • May 2005
                        • 1016

                        #12
                        Ja det är möjligt...

                        Köper du en finare hane så är deklart att du måste köpa en bättre hona med, ifall du vill få yngel med samma fenor... typ..
                        Tjopp...

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          #13
                          mm ok !! jag ska till affären imorron o kolla lite vad dom kan ta hem o så, men vilken fentyp är den finaste enligt er ??
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            som jag sa ovan...så gillar jag CT bäst... Men som sagt..förvänta dej inga under i djuraffären...
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • Hugin
                              • December 2005
                              • 499

                              #15
                              Du kan köpa från en uppfödare! Då kanske du också kan se vilka föräldrar kampfisken har.
                              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                              Winston Churchill

                              Kommentar

                              Arbetssätt...