Var hittar jag en FIN kampfiskhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Var hittar jag en FIN kampfiskhane?

    Jag har så gott som bestämt mig för att jag vill ha en kampfiskhane i köket. Men jag vill inte ha en standard-fisk som finns i var och varannan butik. Den senaste veckan har jag studerat massor av bilder och vet ungefär vad jag vill ha. Helst vill jag ha en med flera färger och med halfmoon eller crowntail-fenor. De är ju så vackra!

    Men VAR hittar man dessa? Och hur går man till väga för att få se hur fisken ser ut om man köper i butik? Man ber väl knappast bara om att få stoppa ner en spegel i vattnet. :o Jag har tålamod och kan vänta ett tag, men vill gärna hitta en inom en rimlig framtid.

    Om jag inte hittar en fisk jag vill ha inom bilavstånd, hur gör man då? Hur fraktar man fisk?

    Tar gärna emot även andra tips om kampfiskköp.
    /Nina
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    det finns att ta hem från simontorp. fråga din lokala affär om dom har dom som grossister.
    annars finns dom i gbg.....crown och butterfly har jag sett...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Var i Göteborg köper man Kampfisk? Jag såg några på Herkules häromdagen, men dom kostade 35:- så då är det nog inget utöver det vanliga. Sedan har jag sett enstaka i små zoobutiker, men jag köper helst från en "välkänd" eller vad man ska säga.

      Hur ser butterfly ut? Den har jag nog missat.
      /Nina

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Ursprungligen postat av mam
        Var i Göteborg köper man Kampfisk? Jag såg några på Herkules häromdagen, men dom kostade 35:- så då är det nog inget utöver det vanliga. Sedan har jag sett enstaka i små zoobutiker, men jag köper helst från en "välkänd" eller vad man ska säga.

        Hur ser butterfly ut? Den har jag nog missat.
        Herkulse har nog haft någon Crowntail och Halfmoon har jag för mig.
        En butterfly har oftast en enfärgad kropp med halva fenan i samma färg och längst ut på fenorna vitt. Min ena Halfmoon är en Butterfly i grönt med halva fenorna i samma färg och längst ut är det vitt. Kolla in mina bilder:
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Ursprungligen postat av MagicFingers
          det finns att ta hem från simontorp. fråga din lokala affär om dom har dom som grossister.
          annars finns dom i gbg.....crown och butterfly har jag sett...
          Nej dom ´har inga inne
          Vi beställde för flera veckor sedan och leveransen kom men utan våra fiskar.
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            sist jag såg så hade herkules butterfly (det var INTE igår dom hade dom...) och så hade bäckebol zoo crown..

            MAM: du kanske skall sätta in i din profil att du är ifrån gbg, det underlättar ..
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #7
              Ursprungligen postat av mam
              Jag har så gott som bestämt mig för att jag vill ha en kampfiskhane i köket.
              Och hur går man till väga för att få se hur fisken ser ut om man köper i butik? Man ber väl knappast bara om att få stoppa ner en spegel i vattnet.

              Om jag inte hittar en fisk jag vill ha inom bilavstånd, hur gör man då? Hur fraktar man fisk?

              Tar gärna emot även andra tips om kampfiskköp.
              En Kampfiskhane i köket... Se då till att han har lugn och ro och inte störs.

              Ta med en spegel till zoobutiken och håll den mot glaset och se om han spänner upp sig. Stoppa inte i den i vattnet, risk för bakterier... En del Kampisar kanske inte orkar spänna upp sig, de ser lite halvdöa ut i sina små glasburkar på zoobutikerna. Försök och se om bettan ser frisk ut för det första.

              När det gäller att frakta fisk hämtar jag mina själv hos säljare inom 10 mils avstånd. Nu på vintern är det viktigt att hålla bettan varm. Tidningspapper runt plastpåsen eller kanske en filt runt. Kör hem fort med värmen på i bilen. En del fraktar sina bettor i vattenfyllda plstpåsar med speciella värmare i kartonger. Då med bussgods eller tåg. Det får man göra upp med säljaren om. Många skickar inte sina på vintern, för kallt.
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                gällande frakt så funkar en kylväska med en flaska varmvatten rätt långt.
                kör den metoden själv.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...