chromaphyosemion bitaeniatum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    chromaphyosemion bitaeniatum

    köpte en trio med chromaphyosemion bitaeniatum......och det verkar finnas massa undergrupper av denna fisk. hur vet man vilken man har? kan man veta?

    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det bästa är nog att fråga affären som sålde dem. Vet de inte det så blir det krångligare. På denna sidan hittar du en del olika sorter.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • erik l
      • July 2005
      • 308

      #3
      Jag håller med, kan bli svårt att klura ut. Men Grattis till en trevlig fisk.
      ________________
      mvh erik l

      Kommentar

      • Pechvogel
        • October 2005
        • 378

        #4
        ahhh...okej...jag köpte dem av en privatperson. och eftersom han inte gav mej mer av namnet än så så vet han det nog inte......är inte så noga för min del...hade bara vart lite kul att veta.

        en annan fråga när jag ändå är i farten...dom är ju en smula skygga så här i början och verkar mest vilja mysa i javamossan. tänkte på matandet...så det får i sej nåt....men det kanske kommer efter några dagar?
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

        ZOON

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          "Lagos" är den vanligaste rena stammen av Chromaphyosemion bitaeniatum, men om inte säljaren hade något stamnamn bör man aldrig använda något sådant själv heller. Att jämföra med bilder i böcker eller på hemsidor är inte någon metod jag rekommenderar - ofta finns det fler stammar än de som är med på stället man har hittat, eller så kan olika stammar ha korsat sig.

          Bästa sättet att mata de skygga fiskarna är nog att ge dem levande foder som t ex cyclops eller små mygglarver. Sådana söker sig också gärna in i javamossan har jag märkt. Annars tror jag också att de vågar sig fram mer efter några dagar när de har vant sig vid sitt nya hem.

          Olle

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
            "Lagos" är den vanligaste rena stammen av Chromaphyosemion bitaeniatum, men om inte säljaren hade något stamnamn bör man aldrig använda något sådant själv heller. Att jämföra med bilder i böcker eller på hemsidor är inte någon metod jag rekommenderar - ofta finns det fler stammar än de som är med på stället man har hittat, eller så kan olika stammar ha korsat sig.

            Bästa sättet att mata de skygga fiskarna är nog att ge dem levande foder som t ex cyclops eller små mygglarver. Sådana söker sig också gärna in i javamossan har jag märkt. Annars tror jag också att de vågar sig fram mer efter några dagar när de har vant sig vid sitt nya hem.

            Olle
            jepp...då håller jag mej till chromaphyosemion bitaeniatum.....ganska klurigt att komma ihåg stavningen på bara det

            jo..ska kläcka artemia till dom var det tänkt....den ena honan är lite morsk och simmar runt med de andra fiskarna...de andra två stannar i trygga mossan....

            tack för ditt svar
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Den person du köpte killina av borde väl veta var dom kommer ifrån? Går det inte att forska vidare den vägen? Synd om namnet slarvas bort.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Den person du köpte killina av borde väl veta var dom kommer ifrån? Går det inte att forska vidare den vägen? Synd om namnet slarvas bort.
                jo kanske det. får maila och fråga. men om han hade vetat så hade han väl sagt det...för jag fick en lapp med namnet på så jag inte skulle glömma....tredje namnet kanske försvann för länge sen :S
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  ofrivillig uppdatering:

                  nu har dom iaf glömt av sin blyghet och lekt och haft sej flera timmar vid rutan. att jag sitter där som en glad jätte och viftar rör dem inte i ryggen
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Killis

                    Vad kul. Jag har själv en C.bitaeniatumsort och det dröjde inte länge innan det simmade yngel bland flytväxtrötterna. Dom vuxna är helt orädda och faktiskt dom enda fiskar jag har som går att klappa på huvudet Dom tigger mat som små labradorer så fort jag rör mig nära karet. Har du testat att lysa på dom med en liten halogenlampa? Det kommer fram dom mest fantastiska färger då. Likaså om man fotar dom med blixt.
                    Lägger till en bild på två av mina unghanar. Dom heter Chromaphyosemion bitaeniatum "Afanyangang TMBB 90/13"
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Sonja; 13 December 2005, 23:25. Anledning: Lade till en bild.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Vad kul. Jag har själv en C.bitaeniatumsort och det dröjde inte länge innan det simmade yngel bland flytväxtrötterna. Dom vuxna är helt orädda och faktiskt dom enda fiskar jag har som går att klappa på huvudet Dom tigger mat som små labradorer så fort jag rör mig nära karet. Har du testat att lysa på dom med en liten halogenlampa? Det kommer fram dom mest fantastiska färger då. Likaså om man fotar dom med blixt.
                      Lägger till en bild på två av mina unghanar. Dom heter Chromaphyosemion bitaeniatum "Afanyangang TMBB 90/13"
                      otrologt vackra!!
                      så fina färger har inte min hanne...man han är så söt ändå lille Doffe (dolph). inget blått direkt i honom ännu, mest rött och orange....tror inte han är så gammal heller. ska kolla in om jag hittar en halogenlampa så kanske han blir blå

                      men så du flyttade inte över eventuella ägg till ett yngelkar utan lät de växa upp i det stora karet?
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Nej jag hängde in en lekmopp, och har massor av flytväxter med långa rötter. Det dök upp yngel ändå. Dom går i ett 18-liters kar. Jag fick väl upp ca 30 yngel, av ungefär samma storlek. Det är mer hanar än honor, men ingen direkt katastrof
                        Men nu, med rätt mycket killis i karet, så klarar sig inga yngel längre. Jag har sålt av en del, men fortfarande är det lite för trångt.
                        Just den här sorten är väldigt lugn och snäll. Hanen/hanarna jagar aldrig honan/honorna.

                        Prova att lysa med en sån där liten mag-light.

                        Jag har alltså inget annat än killis och posthornssnäckor i karet. Började med två killis.
                        Senast redigerad av Sonja; 14 December 2005, 09:02.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Pechvogel
                          • October 2005
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Nej jag hängde in en lekmopp, och har massor av flytväxter med långa rötter. Det dök upp yngel ändå. Dom går i ett 18-liters kar. Jag fick väl upp ca 30 yngel, av ungefär samma storlek. Det är mer hanar än honor, men ingen direkt katastrof
                          Men nu, med rätt mycket killis i karet, så klarar sig inga yngel längre. Jag har sålt av en del, men fortfarande är det lite för trångt.
                          Just den här sorten är väldigt lugn och snäll. Hanen/hanarna jagar aldrig honan/honorna.

                          Prova att lysa med en sån där liten mag-light.

                          Jag har alltså inget annat än killis och posthornssnäckor i karet. Började med två killis.
                          i see. jag har ett 54L med lite andra polers till killisarna och dom verkar komma överrens bra, dvs dom höjer inte ögonbrynen åt varandra haha. har lagt in massa javamossa till dom men det känns som att jag inte kommer se äggen....för tanken är ju att plocka ut dem när dom kommer.
                          hmmm får väl se hur det går helt enkelt......ska skaffa ett större kar så småningom och då kanske killisarna får ensamrätt på nuvarande så blir det som hos dej
                          min hane jagar faktiskt honorna ibland om än ganska harmlöst...
                          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                          ZOON

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Knyt ihop en lekmopp av syntetgarn i stället. Då är det väldigt lätt att ta upp den och leta igenom efter rom.
                            Fast javamossa har jag också åt dom. Men dom lägger helst i garnmoppen ändå.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Pechvogel
                              • October 2005
                              • 378

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Knyt ihop en lekmopp av syntetgarn i stället. Då är det väldigt lätt att ta upp den och leta igenom efter rom.
                              Fast javamossa har jag också åt dom. Men dom lägger helst i garnmoppen ändå.
                              jo kanske ska göra det....hur ofta bör man leta igenom moppen?
                              funkar vilket syntetgarn som helst (brunt el grönt) eller är det nån variant som är "giftig"?
                              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                              ZOON

                              Kommentar

                              Arbetssätt...