Marmorgurami

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmla
    • December 2004
    • 1

Marmorgurami

Hejsan

Jag har precis köp mina första marmorgurami. Och undrar nu om man kan få lite tips om hur de skall skötas. Har även tänkt senare att köpa flera olika guramisar och det skulle vara roligt med lite tips om vilka sorter som man kan ha.
    Men jag tycker att det är väldigt fina. Hoppas på att jag mågon gång skall kunna få lite yngel av dem.

ha det så bra
    Kram emma
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Läs lite här:
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• qenzo
      • February 2005
      • 1747

Jag har haft gurami ett tag och tycker det är mkt lättskött fiskar. Mina kräver ingen speciell skötsel, utöver den "vanliga". Dvs vattenbyten varje vecka, mat och så.
      De vill ha en del flytväxter, mina kryper ofta bakom övriga växter på nätterna, men det finns ju iaf normalt i ett kar.
      Den enda nackdel jag kan se är att de kan vara ganska på hugget mot varandra om man har för många. Idag har jag endast en hane (marmor) och en hona (guld) kvar och honan jagas ofta undan av hanen.
      Ett kar av större modell är därför att rekomendera (enligt mitt tycke).
      Jag har inte fått mina att leka ännu, men å andra sidan har jag heller inte gjort karet enligt deras önskemål.
      Även jag är en stor gurami-fan och mitt lilla kar (105 l) ska göras om till ett öppet guramikar i framtiden, jag kommer då att ha olika sorter, vilka har jag inte bestämt ännu, men att blanda ska inte vara ngt större problem.

Mkt babbel blev det men jag ser med spänning fram emot kort på ditt framtida gurami-kar.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av emmla
        Har även tänkt senare att köpa flera olika guramisar och det skulle vara roligt med lite tips om vilka sorter som man kan ha.
        Hej Emma!

Vilka arter och hur många av varje art som kan bo i ett akvarium beror på hur stort akvariet är.

För att läsa lite om olika arter och titta på lite bilder kan du gå till: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och skriva gurami i sökrutan.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• svea
          • February 2005
          • 2476

"Som nämnts ovan så andas de luft och därför är det viktigt att luften ovan vattenytan har en hög luftfuktighet och har samma temperatur som vattnet i akvariet. Om luften är för kall kan den bli "förkyld".
          Så står det i artbeskrivningen för labyrintfiskar. Jag tänker på dej Genzo som planerar ett öppet akvarium, det finns kanske en risk där.

Mina bilder
          Min zoon

Kommentar

• qenzo
            • February 2005
            • 1747

Ursprungligen postat av svea
            "Som nämnts ovan så andas de luft och därför är det viktigt att luften ovan vattenytan har en hög luftfuktighet och har samma temperatur som vattnet i akvariet. Om luften är för kall kan den bli "förkyld".
            Så står det i artbeskrivningen för labyrintfiskar. Jag tänker på dej Genzo som planerar ett öppet akvarium, det finns kanske en risk där.
            Ja men risker finns inom allt. Labyrintfiskarna kan ju även drunkna, vilken en av mina gurami gjort. Med bra värmare och flytväxter, en miljö som är väl anpassad tror jag inte det finns några som helst problem med ett öppet kar.
            Och sen finns det ju heller inget lock i de vatten där ex gurami lever i vilt tillstånd.

Över mitt öppna kar ska det finnas ett "plantage", dvs växtlighet strax ovanför den bakre delen av karet. Idén har jag fått från ett foto här på Zpet.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

Arbetssätt...