Guramin kvävdes av ett granulat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Guramin kvävdes av ett granulat!

    Mina fiskar skulle få proväta lite granulatfoder som test inför julveckorna då jag kör med foderautomat. Allt såg ut att gå fint och alla fiskar åt glatt av det nya fodret. En marmorgurami började dock bete sig underligt efter matningen, gömde sig långt inne bland växterna mot botten och var allmänt passiv, några timmar senare låg den stel som en pinne på gruset mitt i akvariet.

    Jag kan inte komma på någon annan förklaring till ovanstående än att guramin helt enkelt "satt i halsen" och på så vis inte kunnat intaga nödvändig mängd luft genom labyrinten. Nu har jag inte jättestor koll på labyrintfiskfysiologi men jag antar att det skulle kunna gå till på det här sättet eller?

    Någon som har varit med om någonting liknande? Kan man inte ge granulat till labyrintfiskar? Finns det risk för att de övriga guramina går samma öde till mötes om jag fortsätter mata med granulat?
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    #2
    Någon som varit med om något liknande?

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Hmm.. Tråkigt att fisken strök med!
      Jag matar ju mina kampfiskar med små mollyyngel som är missbildade etc. å då är dom själva yngel..kampisarna.. å tugga i sej en fisk som är 1/3 av deras egen storlek utan problem.. Så jag tror mer att de va en slump .. inte att de skulle va problem generellt sett för labyrintfiskar..
      Tjopp...

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Tänkte mer om det skulle vara så att granulaten var i storlek precis så att de kunde fastna, äter en fisk av något större tar den förmodligen tuggor som är anpassade till vad den klarar av, äter den ett granulat slukar den kanske hela och då kanske något fastnar....

        Ja, det var verkligen synd på fisken... Man känner sig ju tyvärr lite ansvarig själv också när man matat med nåt som förmodligen tog livet av den även om det enligt alla regler och rekommendationer var lämplig föda... Jag har iofs inte lyckats hitta något att läsa om saken men akvariebutiken (betraktas som seriösa och kunniga här i stan) hade inget att invända när jag för säkerhets skull frågade om det fungerade bra till gurami...

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Granulater är små kulor el? Ifall det är sådana du menar så ger jag mina ciklider sådana ibland, å dom maler dom ju i munnen liksom å tom. spottar ut dom ibland för att suga in dom igen före dom sväljer...
          Tjopp...

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Precis, lite oregelbundna i formen dock... Tittade noga när jag matade igen idag och guramina gjorde på samma sätt som dina ciklider.. Kornen passar bättre i min foderautomat då flingor har en tendens att "klägga igen" om det blir lite kondens i apparaten...Antar att det kanske bara var en jäkla otur... Har sökt andra orsaker, men kan inte hitta något annat som förklarar händelseförloppet... Alla andra firrar mår bra än så länge iaf...

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Verkar inte bättre än rent oflyt... El nån sjuk slump att de va något annat som slog till just då på den fisken..
              Hoppas de går bättre me dom andra nu i fortsättningen
              Tjopp...

              Kommentar

              Arbetssätt...