Guramiodling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strumpan_666
    • April 2005
    • 55

    Guramiodling!

    Har 2 marmorguramis (hade 3 men 1 dog)
    Fick iaf för mej att jag skulle försöka odla på dom som är kvar,han byggde ju 1 skumbo i stora karet förr en gång men vart inge lyckat eftersom det var alldeles för högt vatten och klantiga jag skulle göra vattenbyte och hade ingen aning om hans lilla byggnad :o

    Ja sagt och gjort stoppade iaf ner hanen i ett kar med ca 15 cm vatten i + massa växter,gömställen och en liten syrepump så inte det skulle bli för mycket fart på vattnet så boet skulle gå sönder.
    Stoppade sen ner honan och båda 2 var livrädda,vägrade äta på flera dagar och rörde sig knappt.
    Till slut började dom äta lite iaf men dom såg inge glada ut,bestämde mej efter 2 veckor att dom skulle tebax till stora karet så dom inte kolade vippen för oss,men min fråga är nu varför dom reagerade så och varför han inte ville bygga när han fick som han skulle ha för att bygga men innan han fick det så byggde han ett.
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Stoppa du ner dom i odlingsburken igen och ge det lite tid. Det du skall skaffa är frysta svarta mygglarver så har du nog leken igång igen inom 24 timmar. Och flytväxter av något slag.Varför menar du att dom skulle kola vippen för??
    Det är nog så att hannen bygger ibland och försöker på så sätt att få igång honan men hon kanske inte vill och då kommer det intet ur försöket men svarta mygglarver är väldigt effektivt att trigga igång dem med.Prova och hör av dig igen. Jag måste ta hand om mina ca 20 små mosaiker nu.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hur stort är akvariet du har de i?

      jag släppe nyss ner 3 mosaikhonor med 1 mosaikhane i mitt 450l! Hoppas på skumbo
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Strumpan_666
        • April 2005
        • 55

        #4
        Läste på internet att dom skulle ha runt 50-60 liter när man ska odla på dom så jag tog mitt 54 liters.

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Ja hur går det? Jag behöver också lite hjälp med det här har en marmorgurami och en likadan fast hona.

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Ingen som vet???

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #7
              Hallå vill ingen svara eller är ni sur på mig?

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Är ni det eller hallå?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av danturion
                  Jag måste ta hand om mina ca 20 små mosaiker nu.
                  Så du har 20 småttingar att ta hand om

                  Jag har precis startat upp ett 310 liters som en sydöstasiatisk biotop. Det bor redan 2 mosaikguramihonor däri och jag ska skaffa en hane till dem. Frågan är om det finns nån chans att de skaffar bebisar i det akvariet. Jag har lite flytväxter som förhoppningsvis kommer att växa och föröka sig ordentligt. Vad tror du?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Idanajad
                    • May 2005
                    • 465

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Jag har precis startat upp ett 310 liters som en sydöstasiatisk biotop. Det bor redan 2 mosaikguramihonor däri och jag ska skaffa en hane till dem. Frågan är om det finns nån chans att de skaffar bebisar i det akvariet. Jag har lite flytväxter som förhoppningsvis kommer att växa och föröka sig ordentligt. Vad tror du?
                    Enligt min erfarenhet är det inte så svårt att få mosaikguramier att leka. De vill ha ganska gott om utrymme (det har du ju), mycket mat innan, gärna svarta mygg, och väldigt lugnt vatten. Mina mosaiker lekte nästan oavbrutet ett tag, tills jag tyckte det blev lite härjigt och ökade ytcirkulationen i akvariet. Då slutade de genast leka.

                    Tetra 1: Jag har ingen erfarenhet av marmorgurami, men jag gissar att de vill ha det likadant som andra guramier: mycket måttlig cirkulation, gott om växter och särskilt flytväxter, mycket och näringsrik mat, gärna svarta mygg, och hyfsat gott om plats. Man läser ofta att de vill ha lågt vatten för att leka, men mina firrar tyckte inte att 40 cm var några problem. För att trigga lek kan man även mata med sådant som ynglen äter, tex nykläckt artemia, eller prova att skvimpa i lite infusorier. Då upptäcker de stora fiskarna att det finns goda förutsättningar för yngel att överleva, och bestämmer sig förhoppningsvis för att leka.
                    Peccator est aquarifex

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Idanajad
                      Enligt min erfarenhet är det inte så svårt att få mosaikguramier att leka. De vill ha ganska gott om utrymme (det har du ju), mycket mat innan, gärna svarta mygg, och väldigt lugnt vatten. Mina mosaiker lekte nästan oavbrutet ett tag, tills jag tyckte det blev lite härjigt och ökade ytcirkulationen i akvariet. Då slutade de genast leka.
                      Det låter bra Flyttar du över ynglen till ett yngelkar sen?

                      Ursprungligen postat av Idanajad
                      För att trigga lek kan man även mata med sådant som ynglen äter, tex nykläckt artemia, eller prova att skvimpa i lite infusorier. Då upptäcker de stora fiskarna att det finns goda förutsättningar för yngel att överleva, och bestämmer sig förhoppningsvis för att leka.
                      Smart
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Idanajad
                        • May 2005
                        • 465

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Det låter bra Flyttar du över ynglen till ett yngelkar sen?
                        Jag har försökt några olika varianter. Första kullen fick vara kvar i stora akvariet, där det då bara fanns amanoräkor och föräldrarna. Eftersom det var en riktig djungel och det fanns mycket javamossa tänkte jag att några skulle klara sig. Men icke, vartenda yngel blev uppätet.
                        Nästa kull fick flytta över i ett 35-litersakvarium som var igång men tomt på fisk. Jag tömde det nästan helt och fyllde upp med vatten från stora akvariet, och flyttade sedan över ynglen (eller iallafall de jag fick tag på med en soppslev). Det funkade riktigt bra.
                        Kullen efter (knappt en månad senare om jag minns rätt) fick bo i en yngelkasse i stora akvariet. Det funkade sådär... Ganska många dog. Jag tror det blir lite tätt och syrefattigt i de där kassarna, trots att jag hällde in vatten hyggligt ofta. Kanske det går bättre om man leder in filtrets utblås i kassen... Det kom jag inte på då, så jag flyttade överlevarna till yngelakvariet när de växt på sig lite. Fast de flesta hade inte växt tillräckligt, så de blev mat åt storasyskonen.
                        Nästa gång det är dags ska jag avbryta leken efter en kull, för nu har jag tillräckligt många små liv på mitt samvete
                        Peccator est aquarifex

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Tack för svaret! Då vet jag vad som gäller. Jag har fått ett 60 liters akvarium som måste silikonas om och som jag skulle kunna använda som yngelkar.

                          Har du sand och växter i yngelkaret?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Idanajad
                            • May 2005
                            • 465

                            #14
                            Jajamen. Det är kanske inte det mest praktiska, men jag vill gärna att även yngelakvariet (som nu hyser en myriad white pearl-räkor) ska vara fint att titta på. Jag har aqua clay, javaormbunke och javamossa. Trevligt för både yngel och räkor tror jag.
                            Peccator est aquarifex

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ja det tror jag med! Det kan inte vara kul att växa upp i en kal och otrygg miljö.

                              Vad har du för filter?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...