Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jippo
    • November 2005
    • 6

    Dvärggurami

    Har provat att avla fram 2 ggr kullar av dvärggurami. Första gången 40 st som dog första veckan. Andra gången 150st som också dog första veckan. Förstår att dom svultit ihjäl, men vad är problemet? Har gett dom Liquifry nr 1, samt Mikrovit. Har fött upp mosaikgurami på samma sätt, med gott resultat 400st.
    Har fått tips om hö eller bananskalodling senare, är det som behövs? Snälla ge mig en utförlig beskrivning hur jag isåfall gör. Just nu lever 3st som är 3 veckor.
    Gerhard
    Jippo
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Det råd jag har är just infusorieodling. Ta lite akvarievatten och blanda med kranvatten och släng i en gurkbit eller bananskalsbit i en burk med lock. Efter en till två dagar har vattnet blivit disigt i burken. Detta matar du ynglen med. Efter ca7-10 dagar kan du fortsätta med liquidfry eller liknande.

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Ursprungligen postat av danturion
      Det råd jag har är just infusorieodling. Ta lite akvarievatten och blanda med kranvatten och släng i en gurkbit eller bananskalsbit i en burk med lock. Efter en till två dagar har vattnet blivit disigt i burken. Detta matar du ynglen med. Efter ca7-10 dagar kan du fortsätta med liquidfry eller liknande.
      själv hadde ja bara matat med infusorier i 5 dagar
      och sen börgat med ny kläckt artemia

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Okej. Kanske ännu bättre.

        Kommentar

        • jippo
          • November 2005
          • 6

          #5
          Infusorier

          Tacksam för en utförlig beskrivning av bildandet av infusorier. Hur många odlingar skall man ha igång samtidigt. Hur länge räcker en odling ( 1 vecka)? Byter ni vatten under tiden i akvariet? Har nu hittat 4 som har överlevt, men har ännu inte kommit till stadiet där de utvecklar systemet med att gå upp och hämta luft.
          Jippo

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            nykläckt artemia får dem att växa
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • danturion
              • October 2004
              • 329

              #7
              Ursprungligen postat av gerhard.l@telia.com
              Tacksam för en utförlig beskrivning av bildandet av infusorier. Hur många odlingar skall man ha igång samtidigt. Hur länge räcker en odling ( 1 vecka)? Byter ni vatten under tiden i akvariet? Har nu hittat 4 som har överlevt, men har ännu inte kommit till stadiet där de utvecklar systemet med att gå upp och hämta luft.
              Ta en burk med en skvätt akvarievatten en skvätt kranvatten och en gurkbit. Ner med allt i en burk med lock. Två dagar senare är vattnet grådisigt viola!!!Infusorier.Sätt då en burk till den första står sig ca 2 dagar.

              Kommentar

              Arbetssätt...