Erfarenheter av lekande makropod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gren
    • September 2005
    • 87

    Erfarenheter av lekande makropod?

    Detta är en tråd med både egna erfarenheter och önskan om andras erfarenheter. Dessutom lite länkar till sidor med andras erfarenheter.

    Honan var rund och fet vilket jag tolkat som full med ägg. Därför placerade jag först honan i vår yngelakvarium (~60 L), när hon lugnat ner sig placerade jag hanen där och sen pumpade jag ut vattnet så att det är 10-15 cm upp till ytan, beroende på var i akvariet. Akvariet är fullt av vattenpest, javamossa och mycket cabomba. 25 grader C.

    Nu på morgonen ser jag att hanen byggt ett skumbo, utan kvistar och annat skräp. De vill knappt äta någonting (testat röda mygglarver) och står nästan helt stilla på två olika platser, dock inte i närheten av skumbot. Honan är fortfarande rund och trind.

    Jag hittade de här bilderna:







    http://www.aqualandpetsplus.com/Gourami,%20Paradise.htm (3/5 delar ner på sidan).

    Speciellt den sista är intressant för uppfödning.
  • gren
    • September 2005
    • 87

    #2
    Just det. En fråga har jag. Kan man kontrollera kön med temperaturvariation?

    Kommentar

    • gren
      • September 2005
      • 87

      #3
      Nu behöver jag verkligen hjälp. Honan är smalare och jag ser att bland bubblorna ligger det vita "bubblor" - alltså rom.

      Till saken hör att våra fjärilsciklider lekte igår och när de började äta upp romen så flyttade vi roten de placerat romen på till yngelakvariet och "dolde" äggen väl med javamossa. De bör kläckas imorgon om jag förstått det hela rätt och jag vill inte att de blir guramimat. Kan jag ta ut guramihane och hona ur yngelakvariet, eller bör jag låta dom vara kvar? Jag antar att en del fjärilsciklider kommer överleva ändå, eftersom karet är väldigt tätbevuxet.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej
        när det gäller guramis brukar man väl ta ut honan efter lek, det gjorde iaf jag när mina honungsguramis lekte. hanen ska väl egentligen ta hand om yngeln, tror jag. ta iaf ut honan tycker jag
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • gren
          • September 2005
          • 87

          #5
          Honan åkte ut direkt. Fjärilsciklidäggen blev uppätna ändå. Jag plockade ur hanen men han fick åka tillbaka eftersom skumboet upplöstes. Han är mycket ihärdig och har gjort ett skumbo som är på minst 1,5-2 dm^2. Cirka 50-100 yngel uppskattar vi det till.

          Vad är rimligt pris att ta från affären för sådana här lite ovanligare guramis?

          Kommentar

          Arbetssätt...