Betta odling - vattentemp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Betta odling - vattentemp?

    Ni som odlar kampfiskar, hur gör ni när man är tvungen att skilja på hanarna? Det krävs ju en massa förvaringsplatser för hanarna. Visst kan man skaffa ett gäng plast eller glas backar. Minsta vattenvolymen för unga Betta hanar? Jag har ett större akvarium som ska delas in i olika fack med nät eller plexiglas mellan. Då kan man ha ett filter och värmare som täcker in hela akvariet.

    En ljusramp kan man ju montera ovanför så att den täcker några stycken backar. Filter klarar väl Bettan av att vara utan, om man ser till att byta vatten ofta och ha i lite växter eller?

    Vad jag funderar mest på är: vattentemperaturen! Hur ska man kunna hålla den uppe i lagom temp, ca 25-26 grader? Antingen får man ju se till att det är väldigt varmt i ett rum (tex. i mitt förråd) eller så måste man skaffa en väldigt massa doppvärmare... Vad finns det för lösningar?

    Räcker ett 30 l akvarium som lekkar?

    Andra tips emottages tacksamt!
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    ja e väl inne på samma spår, för ha spottar över på dagen som värmer...å sen sätta värmen på max i rummet å stänga dörren så att de blir varmt i rummet...

    men tips mottages här med

    Edit:Angående volymen så har jag köpt mej små plastkar för 50kr/st på ca:3l de kommer att få räcka för att förvara dom tills jag förhoppningsvis sålt dom..
    Senast redigerad av sacha; 23 September 2005, 00:48.
    Tjopp...

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      In min andra kull så överlevde ju 50 hanar, så jag gjorde så att jag hämtade goodisbukar från affären som det har varit lösviktsgodis i. Sedan tog jag locken och använde dom för att dela av burkarna med så att jag kunde ha två fiskar i varje burk. Det funkade ganska bra.
      Sedan så hade jag ca 20hanar ihop tills dom nästan var vuxna och såldes och det fungerade också bra.

      Jag har aldrig brytt mig om tempen och det har ändå funkat. Heller så hade jag ju inget filter eller växter i dom små burkarna. Jag bytte vatten kanske annan var vecka eller när det blev för mycket alger.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Ursprungligen postat av Maethor
        Jag har aldrig brytt mig om tempen och det har ändå funkat. Heller så hade jag ju inget filter eller växter i dom små burkarna. Jag bytte vatten kanske annan var vecka eller när det blev för mycket alger.
        Men om man har en rumstemperatur på ca 21-22 grader, så kommer ju inte vattenvärmen upp i samma grader!? Och Bettan trivs väl hellre runt 25-26 än i 20-21?
        Jag fick faktiskt en massa plastlådor som det har varit godis i förut av en granne. Funderade på dom innan. Men måste inte vattnet bytas oftare när man har en sån liten volym som bara några liter?

        Tack för svar och tips. Kul att höra om alla idéer som finns.
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          20-21 tycker jag låter precis på gränsen till för kallt!

          "Bettorna kan klara en temperatur mellan 21-30 grader, ideal temperaturen är: 25-27 C. Kommer man utanför denna temperatur skala på 21-30 grader så blir bettorna sjuka och så småningom dör dom.
          Ute i det vilda återfinns bettorna i varma klimat framförallt i Thailand och Malaysia och där är vatten temperaturen ca: 27 grader"

          Saxat från http://www.landofsmile.info/bettas_sv.html
          Tjopp...

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Ursprungligen postat av Drakulla
            Ursprungligen postat av Maethor
            Jag har aldrig brytt mig om tempen och det har ändå funkat. Heller så hade jag ju inget filter eller växter i dom små burkarna. Jag bytte vatten kanske annan var vecka eller när det blev för mycket alger.
            Men om man har en rumstemperatur på ca 21-22 grader, så kommer ju inte vattenvärmen upp i samma grader!? Och Bettan trivs väl hellre runt 25-26 än i 20-21?
            Jag fick faktiskt en massa plastlådor som det har varit godis i förut av en granne. Funderade på dom innan. Men måste inte vattnet bytas oftare när man har en sån liten volym som bara några liter?

            Tack för svar och tips. Kul att höra om alla idéer som finns.
            Jag hade dom ståendes i fönstret så det blev ganska varmt på dagen och sedan så sjönk tempen under natten. Dessutom så har jag varmt på rummet av alla värmare så tempen i akvariena brukar ligga på ca 23-25grader.
            Jo egentligen så bör ju vattnet bytas oftare om man vill hålla helt rent men jag bytte inte så ofta hos mina och dom mådde bra ändå.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            Arbetssätt...