Arg kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppet
    • August 2005
    • 18

    Arg kampfisk?

    Köpte mitt livs första 30 l akvarium med 3 guppy för drygt en månad sen... (min son var täckmantel ). Uppgraderade förra veckan till ett 120 l som redan känns lite litet. Ja ja..

    I går köpte jag då mina allra första kampfiskar (en hane och en hona) som glatt tjurrusade omkring i akvariet och såg väl ganska glada ut, nosade lite på guppysarna men lät dom vara ifred, men när jag tittade i morse var en guppyhona biten i "svansen", och nu ikväll var resten av bakfenan bortbiten.. Gjorde jag fel som köpte både pojke och flicka?? Är det vanligt att kampfiskar tuggar på sina kompisar? Dom stackars fiskarna ("bettorna" alltså) bor nu i en liten glasskål, för jag vill inte att dom har ihjäl fler guppy - blir ju väldigt tomt i mitt akvarium då!
  • Kajsa&Chrille
    • September 2005
    • 9

    #2
    Till mig sa dom

    Att kamphanarna kan gå på alla fiskor med stora fenor.. Vet inte om det stämmer men det låter ju troligt.

    Kommentar

    • Guppet
      • August 2005
      • 18

      #3
      Tillbaks till affären..

      ...åker dom iallafall i morron - om affären tar emot vill säga! Synd, det är väldigt vackra fiskar!

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Jag tycker att du ska testa att bara göra dig av med honan. Jag har aldrig varit med om en hane som biter guppysarna men honorna brukar bita på alla fenor.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Guppet
          • August 2005
          • 18

          #5
          Tack!

          Ska testa med det så får vi se vad som händer! Tack för svaret!

          Kommentar

          • Guppet
            • August 2005
            • 18

            #6
            Ännu en guppy död...

            Släppte tillbaks hannen bland de andra fiskarna, och tio minuter senare ser jag en guppy (inte fullvuxen visserligen, men ändå ganska stor) komma flytande utan huvud... bums upp i den lilla baljan igen för kampfisken... Han kanske har nån slags psykisk störning?

            Kommentar

            Arbetssätt...