Skumbo av kamphona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KimJosefin
    • September 2004
    • 91

    Skumbo av kamphona?

    Jag börjar fundera på om min kamphona verkligen är en hona =) Hon har den karaktäristiska vita pricken på magen, dock väldigt liten, och hon bygger skumbon hej vilt! Det kan ju förekomma att honor bygger bon men exakt hur vanligt kan det egentligen vara?

    Någon som har varit med om det på riktigt och inte bara läst om det?


  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    #2
    Ursprungligen postat av KimJosefin
    Jag börjar fundera på om min kamphona verkligen är en hona =) Hon har den karaktäristiska vita pricken på magen, dock väldigt liten, och hon bygger skumbon hej vilt! Det kan ju förekomma att honor bygger bon men exakt hur vanligt kan det egentligen vara?

    Någon som har varit med om det på riktigt och inte bara läst om det?
    Mmm, hade också en hona som byggde bo och som hade den vita pricken på magen! Jätteskummt, sedan visade det sig att det trots allt var en hane, och vita pricken var nog inget äggläggningsrör trots allt. Jag tror att unga hanar kan ha liknande "prick", man får helt enkelt ha mkt koll på fiskens beteende bland andra fiskar. Bråkar han/hon med andra?
    Det händer att honor hjälper hanen efter lek att bygga på skumboet...men det är inte troligt att en hona sätter igång och bygger ett bo på egen hand!

    Mvh Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Ursprungligen postat av KimJosefin
      Jag börjar fundera på om min kamphona verkligen är en hona =) Hon har den karaktäristiska vita pricken på magen, dock väldigt liten, och hon bygger skumbon hej vilt! Det kan ju förekomma att honor bygger bon men exakt hur vanligt kan det egentligen vara?

      Någon som har varit med om det på riktigt och inte bara läst om det?
      JOdå honor kan mycket väl bygga skumbo. En av mina egenuppfödda honor byggde ett fint skumbo och lade själv sina ägg där utan en hanes hjälp
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • jean1
        • August 2005
        • 218

        #4
        Girlpower!
        Jeanette

        Kommentar

        • Dreeamcatcher
          • August 2004
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av Maethor
          Ursprungligen postat av KimJosefin
          Jag börjar fundera på om min kamphona verkligen är en hona =) Hon har den karaktäristiska vita pricken på magen, dock väldigt liten, och hon bygger skumbon hej vilt! Det kan ju förekomma att honor bygger bon men exakt hur vanligt kan det egentligen vara?

          Någon som har varit med om det på riktigt och inte bara läst om det?
          JOdå honor kan mycket väl bygga skumbo. En av mina egenuppfödda honor byggde ett fint skumbo och lade själv sina ägg där utan en hanes hjälp
          Jaså!? Det hade jag ingen aning om! Lessen för felaktigt svar "KimJosefin". haha, säger samma som "jean1": snacka om GIRLPOWER! *skratt*
          Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

          Allt du behöver veta om kampfisken!

          Kommentar

          • KimJosefin
            • September 2004
            • 91

            #6
            Hmm..

            Tack för svaren!

            Jag vet fortfarande inte riktigt om jag vågar släppa ner "honan" till hannen, in case "hon" råkar vara en HAN. Däremot är min "honan" ganska stor, så jag tvivlar lite på att det skulle vara en ung hane med prick på magen. Jag blir helt nervös av det här! Jag ska ju inte behöva köpa på mig fler fiskar bara för att vara säker på att få en hona... Puh.


            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det skulle ju inte vara första gången en affär sålt en kortfenad hane som en hona pga okunskap.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • KimJosefin
                • September 2004
                • 91

                #8
                Onej, verkligen inte... Men i det här fallet påpekade i alla fall damen i affären att "ibland så är de faktiskt kortfenade hanar" (jag blev förvånad över att hon visste det ) Jo jag vet, sa jag och tittade noga efter vita prickar på magen. Nu återstår bara att se om jag lyckades välja rätt!


                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Jo nice girlpower.. obefruktade ägg
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • Maethor
                    • December 2004
                    • 675

                    #10
                    Ursprungligen postat av sacha
                    Jo nice girlpower.. obefruktade ägg
                    Jo Hon var i ett yngelakvarium för att sedan släppas ihop med hanen. Då byggde hon ett skumbo, lade upp äggen där och sedan när hon släpptes ihop med hanen så kom det med lite av hennes skumbo in till hanen så då befruktade han dom äggen och dom kläcktes. Dessutom så lekte dom igen och på så vis som kläcktes det 2kullar ur samma skumbo, en kull några dagar innan den andra
                    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                    54L: ca 15 kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L (marin): 3kamphanar
                    6x2L: Kamphanar

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    • KimJosefin
                      • September 2004
                      • 91

                      #11
                      Hmm, nu är jag nästan helt säker.. it's official, hon är en han. Tidigare visade "hon" inget som helst intresse för speglar, men nu när jag provade igen var det tydligen jätteintressant. Upp med fenorna och ut med gällocken!

                      Det känns som lite FÖR många sammanträffanden nu för att det skulle kunna vara en hona. Både skumbon och struttande framför spegel. Trist! Men jag måste säga att han är en fin roundtail.

                      Bilder:




                      Kommentar

                      • Fawkes
                        • February 2004
                        • 246

                        #12
                        Mkt fin! Ser ut lite som en Betta Imbellis.

                        Mvh /Anna Karlsson, Braås
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                        Kommentar

                        • KimJosefin
                          • September 2004
                          • 91

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fawkes
                          Mkt fin! Ser ut lite som en Betta Imbellis.

                          Mvh /Anna Karlsson, Braås

                          Åh! Det har du väldigt rätt i.. det har jag inte alls tänkt på. Jag undrar om det kan vara en Imbellis?

                          Någon som har lite erfarenhet som kan säga något om saken? Eller vem som helst som kan säga vad ni tror? Jag tycker Betta Imbellis ser olika ut på alla bilder man kan hitta på internet (typ googles bildsök)

                          Min kampfisk:


                          En Betta Imbellis:
                          Denna webbplats är till salu! transfish.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, transfish.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                          Kommentar

                          Arbetssätt...