Dv gurami utan ryggfena och känselspröt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Dv gurami utan ryggfena och känselspröt

    Jag har två yngel kvar från min senaste Dv guramikull. Dom är ca 3-4Mån gamla nu och i dag så uutäckte jag att den ena av dom saknar helt ryggfena och den andra saknar sina känselspröt.
    Någon som vet hur detta kommer att kunna påverka dom i framtiden? Jag kommer ju självklart troligen inte att kunna sälja dom men fysiskt sett kan dom klara sig ändå?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Låter ju som att dom är missbildade!? Kanske är lika bra att ta bort dom...
    Tjopp...

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Ursprungligen postat av sacha
      Låter ju som att dom är missbildade!? Kanske är lika bra att ta bort dom...
      Jo dom är ju det, men dom verkar ju inte plågas iallafall, dom äter och är fruktansvärt duktiga på att simma.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Jo.. Men dock ändå missbildade
        Tjopp...

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          det var inga roliga missbildningar du fått! (iofs är inga såna roliga..)

          mina allra minsta honungsguramis (4-5 mån) är inte stora kan jag säga (ca 1,5 cm)! de har uppenbarligne inte fått den mat de skulle ha haft. Kan tillägga att jag redan sålt 40 st i säljstorlek och har lika många att sälja nu.

          Har du matat och skött vattenbytena ordenligt? Om du inte har gjort det kan det vara orsaken till dina missbildade yngel. Annras kan det som sagt generna, i så fall tycker jag inte du ska låta dina guramis leka igen, de verkar inte ha särskilt bra gener.


          de som inte fått tillräckligt med mat verkar vara de som blir missbildare. Några av mina har bl.a. en liten missbildning på stjärtfenan, inget allvarligt.
          hur som helst sälj inte fiskar!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            dessutom är den utan känselspröt värst drabbad, eftersom det heter just "känselspröt"... det skulle jag gissa på iaf. hur som helst, så länge de verkar må bra så ser jag ingen anledning till att du ska avliva dom.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Nej jag ska såklart inte sälja dom. Men dom får vara kvar så länge dom inte verkar må dåligt. Om dom börjar må dåligt så tar jag ju självklart bort dom.
              Jag ska ta en till kull på hanen men med en annan hona och se om det kan vara han som är "defekt", vore synd i sådanafall eftersom har är extremt fint vilttecknad.

              JO mat har dom fått, dock så slutade jag ganska fort att ge dom artemia eftersom jag fick så dåligt med artemia där ett tag och jag har en till kull med kampfiskar som fick det lilla jag lyckades kläcka. Men dom har fått torkade mygglarver och flingfoder i stället.
              Vattnet kan jag tro att det beror på, jag byter inte så väldigt ofta och har ingen rening på grund av storleken på baljan. Men jag tycker inte att jag har varit sämre med vattenbyten med denna lilla kullen än med den förra.
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Det är ju ditt beslut givetvis, men med sådana kraftiga missbildningar tycker jag du ska ta bort den. Jag vet ju att du är mån om dina fiskar, å ibland är det kanske inte alltid lätt för oss att avgöra ifall fisken mår bra el inte...
                Tjopp...

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  när du drar upp yngel är bra vattenkvalite (som du säkert vet) ett måste!!

                  Jag bytte ca 10% varannan-var 3e dag när de var så minst. Hade mina i ett 100l m 2 dubbla billifilter (http://www.pwss.nu/product.php?produ...4&cat=0&page=1).

                  till nästa kull föreslår jag att du har hyffsat stort akvarium, BRA FILTER (filter där yngelna inte kan sugas in i) och matar bra! Inte bara torrfoder, köp fler sorters foder, finns en hel del frysfoder att välja mellan.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Maethor
                    • December 2004
                    • 675

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    när du drar upp yngel är bra vattenkvalite (som du säkert vet) ett måste!!

                    Jag bytte ca 10% varannan-var 3e dag när de var så minst. Hade mina i ett 100l m 2 dubbla billifilter (http://www.pwss.nu/product.php?produ...4&cat=0&page=1).

                    till nästa kull föreslår jag att du har hyffsat stort akvarium, BRA FILTER (filter där yngelna inte kan sugas in i) och matar bra! Inte bara torrfoder, köp fler sorters foder, finns en hel del frysfoder att välja mellan.
                    Jo men jag fick mycket problem med att hinna med dom. Och dom fick flytta till detta 10L akvairum eftersom det bara var 2st kvar, så jag ville inte ha dom ensamma i en 30L balja.
                    JAg har aldirg haft problem med vattenkvaliteten tidigare, och har alltid skött det på samma sätt, dessutom så byter jag allt vatten på en gång när det är så få yngel.

                    JAg skulle avra glad om jag kunde ge dom annat frysfoden än bosmider men tyvärr så kan jag inte det eftersom det inte finns något annat..

                    I mitt 54L så har jag ett billifilter men dom kan inte flytta dit förens dom är nog stora vilket dom snart är.
                    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                    54L: ca 15 kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L (marin): 3kamphanar
                    6x2L: Kamphanar

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    Arbetssätt...