Bråkiga marmorguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Bråkiga marmorguramis

    Jag återkommer till mina marmorguramis. Hade en ensam hane som jag tyckte synd om, han fick två honor /en gul och en blå/ för ca 3 veckor sen. Det gick riktigt bra till att börja med, dom flirtade och tycktes trivas tillsammans.

    Men senaste veckan har han varit väldigt bråkig, särskilt mot den gula. I helgen gick han för långt. Jag flyttade honom då till ett annat ställe där han tycks trivas bra /där finns inga honor!/.

    Nu ser jag att den blå honan har börjat mobba den gula. Inte lika intensivt som hanen gjorde, men lite oroande. Hon ser inte skadad ut men verkar rädd. Den blå nafsar den gula vid ”strupen”, om ni förstår vad jag menar. Och jagar den in i växterna.

    Är det nån som har ngt tips hur jag ska göra?

    Är det en lösning att köpa en gul hona till eller ska jag låta det gå några dar och se hur det utvecklas.


    Jag hade tänkt att flytta tillbaks hanen om några veckor för att se om han lugnat ner sej.


    Jag trodde att jag fattat ett klokt beslut, men det visade sej vara fel. Hur gör jag nu, tacksam för lite förslag.
    Svea
    Senast redigerad av svea; 05 September 2005, 19:16.

    Mina bilder
    Min zoon
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Ingen?
    Jag känner mej så skyldig till att den stackars gula guramin kanske inte trivs. Hon blir jagad in bakom filtret nästan med en gång hon tittar fram.

    Är det nån som vet varför den andra honan gör så, och hur jag kan lösa problemet?
    Tacksam för varje förslag.
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Du kan prova att möblera om lite i akvariet, och plantera mer växter om det är glest nu. Ommöblering kan ibland ändra beteendet hos bråkiga fiskar, det verkar som om maktbalansen rubbas om man gör det svårt för den ilskna fisken att veta var revirets gränser egentligen finns. Och fler växter gör att den jagade kan hålla sig undan bättre.
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Tack för svaret, jag har idag möblerat om lite. Det är ju lite svårt att rycka upp växter osv. så jag flyttade en växt på rot samt några stenar, samt plantade en ny växt oxå.
        Annars är det väldigt lummigt i akvariet så den gula honan kan gömma sej bra.

        Hittills ser jag ingen skillnad på den blåas tendenser att bråka, tyvärr.
        Kan detta beteende hålla på länge, tro? Kan tänka mej att den gula så småningom blir rejält stressad och slutar äta, och det är inte bra.
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Ibland är det jobbigt med de där små typerna man bär hem i påsar och försöker få att trivas i en låda med vatten i sitt hem
          Jag tycker det verkar som du gör vad du kan. Håll koll på dem och se om det lugnar sig. Om inte kanske du kan lämna tillbaka en av dem till affären. Funderade på en sak: är du helt säker på att båda är honor? Jag trodde jag hade två mosaikhonor ett tag, tills den enas fenor blev allt längre. Strax därpå började "hon" bygga skumbo, och någon vecka senare hade jag hundratals yngel. Uppvaktande guramihanar kan vara ganska påstridiga, det ser ibland mer ut som bråk än kurtis.
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Jo, jag funderade faktiskt på om det verkligen är 2 honor. Talade med affären i går, han påstod att vid den storleken så är garanterat fenorna färdigutväxta.
            Å andra sidan höll hanen på å flirtade ganska mycket med den blå, hon som nu jagar den gula. Så vad ska man tro?
            Just det där att hon nafsar vid "strupen", vad betyder det? Inget bitande i stjärtfenan när hon jagar iväg den bakom filtret. Väldigt konstigt.

            Affären tar kanske emot dem, lät lite tveksamt. Men jag vill ju ha dem, bara det funkar.
            Kanske tycker jag att det är färre attacker idag, möjligen. Jag hoppas, och hon är inte skadad kroppsligen men verkar väldigt rädd.

            Kul med ynglen, hur många klarade sej? Och vad gör du med dem sen?

            Svea

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...