Marmorguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Marmorguramis

    Min ensamme guramihane har fått två tjejer att leka med. En gul Marmor och en Blå Gurami.
    Han gillar bägge men särskilt den blå.
    Då funderar jag på om han har ett färgseende, för egentligen borde han väl gilla den gula eftersom det är samma sort.
    Den blå är ju en annan art, men blå.
    Vad tror ni?

    Svea

    Mina bilder
    Min zoon
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    Jag tror inte att det handlar om färgen.. dom kan nog se olika nyanser, men jag vet inte om dom kan se färger..
    Att den väljer 'fel' färg beror nog helt enkelt på att han kommer bättre överens med denna.. Vi har många fiskar av samma art som inte 'umgås' utan hellre är med andra arter!
    Mina praktbotior älskar t.ex min groda, och han älskar dom tillbaka mer än han älskade sin grodvän..

    - detta tror jag -
    //P
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Gud så gulligt med grodorna!
      Jaså, ja så kan det vara med guramisarna. Avvaktar och hör om nån kommer med mer synpunkter.
      Det gör ju inget vem han "umgås" med, bara en fundering jag hade.
      Svea

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Blågurami och Marmorgurami är samma art, dvs Trichogaster trichopterus. Även Guldgurami är samma.
        Gul Marmorgurami är bara ett handelsnamn, precis som Marmorgurami, Blågurami och Guldgurami.
        Anledningen till att din handlare kallar den gul Marmorgurami är väl för att den är mer marmorerad än de odlingsfomer man brukar kalla Guldgurami.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ok, tack för svar.
          Men själva frågan då, varför flirtar han mest med den blå? Har han kanske ett färgseende. Eller är det en tillfällighet som Paula skriver?
          Vilken gurami brukar kallas Guldgurami?
          Svea

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Som jag skrev är Alla tre, marmor, guld och blå gurami samma art, Trichogaster trichopterus.
            Blå gurami är ursprungsformen, guld och marmor är odlings varianter.
            Varför väljer hanen den blå?, varför väljer han den ena utav två honor?, det är samma fråga eftersom det är samma art.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Ursäkta mej heeke, jag missförstod dej. Helt klart att det är samma fisk.

              Men du menar alltså att hanen lika väl kan flirta med gul som med blå hona, eller kanske t.o.m bägge? Han behöver inte välja ut en? Lyckans!
              Svea

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...