Vad ge kampyngel? (AKUT!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Vad ge kampyngel? (AKUT!)

    Vad kan man ge kampyngel för foder förutom artemia?
    Jag har gett mina det tills i dag då jag inte får någon artemia till att kläckas. Jag har igång 3 odlingar av artemia men ingen ger resultat!
    Kör glassburk metoden. 1L vatten, 2Matskedar salt och en skrivbordslampa över, men inget kläcks!

    Just nu så matar man jag flingfoder och mygglarver som är mosade i minimala bitar, kan jag fortsätta med det?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Du kan prova med sera micron, det är helt puveriserat, så du slipper stå och mortla. Brukar du ha så mycket salt till artemia? Jag använder 1 lätt rågad msk salt/liter vatten.
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Ursprungligen postat av Idanajad
      Du kan prova med sera micron, det är helt puveriserat, så du slipper stå och mortla. Brukar du ha så mycket salt till artemia? Jag använder 1 lätt rågad msk salt/liter vatten.
      Okej. men jag har bara vanligt flingfoder + torkade mygglarver hemma nu, men det går väl lika bra då?
      Jo jag brukar ha 2msk, och det har funkat väldigt bra hela tiden tills i dag då det nästan inte har kläckts något alls! Jag vet inte vad som har hänt...
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        hur gamla e dom ?
        Tjopp...

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Det borde fungera, men de kanske inte växer lika snabbt som på artemia. Ser du om de äter? Konstigt med artemian, förresten. Kan det ha blivit kallare så det tar längre tid för dem att kläckas?
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Ursprungligen postat av sacha
            hur gamla e dom ?
            dom är 1vecka gamla.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Ursprungligen postat av Idanajad
              Det borde fungera, men de kanske inte växer lika snabbt som på artemia. Ser du om de äter? Konstigt med artemian, förresten. Kan det ha blivit kallare så det tar längre tid för dem att kläckas?
              Nej jag ska bara ge dom det tills jag lyckas kläcka artemia. Jag gav dom frysta Bosmider i går och jag tror att dom åt lite av det.
              Nja jag vet inte om det har blivit kallare, men det har fortfarande inte kläckts från den första omgången som jag gjorde men den andra har kläckts ganska mycket så nu har dom fått en ordentligare portion med artemia. Jag har kläckt den på samma sätt hela sommaren och igår var det så också en varm sommardag så det kan inte vara att det var för kallt. Och artemia röret är helt nytt och har stått i kylskåpet fram till för någon vecka sedan.
              Så jag fattar inte varför det inte ville kläckas något.

              Usch det är detta som är det negativa med yngel, man är så beroende av att artemian kläcks....
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              Arbetssätt...