Äntligen guramis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

    Äntligen guramis!

    Om 2 veckor kommer de, våra nybeställda 6 dvärgguramis och 4 bandguramis!

    Funderar lite på växter...har fått veta att de vill ha finbladiga växter, några tips, nån? (Och växterna måste vara alghämmande!!!)

    Sen har vi ett 150-liters kar, som är 46 cm högt, behövs vattennivån sänkas för att de ska trivas?

    Vi planerar att ha en pleco och en praktbotia (för att undvika alg-och snigelproblem) i samma kar som våra guramis, kan det bli problem?

    Läste att de är känsliga för dålig vattenkvalitét, har kollat pH-värdet och det är kanonbra, bör vi kolla något mer?

    Tacksam för svar!
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

    Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


    Har man bara kunskap, kan man klara allt.

    Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

    *Kunskap är makt*
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Härligt med Guramis. De gillar jag.

    Däremot om de vill ha finbladiga växter eller ej vet jag inte. Jag har haft en massa olika växter. Fast de som mina Marmorguramisar verkar gilla bäst är Svärdsplantor. Där kan de häcka i flera timmar. Lite flytväxter gillar de också, tex vattenpest.

    De trivs bra i den vattennivån ni har. Fast om du ska odla så rekomenderas ca 15cm. Fast enklast är då om du har ett akvarie där du kan sätta in hanen först så han får bygga skumbo i lugn o ro från andra fiskar.

    Mina Guramisar går ihop med två stora Gibbicepser samt 6st Praktbotier. Det funkar riktigt bra. Dock så bör du inte ha en ensam Praktbotia då de trivs att vara flera tillsammans. Sedan blir de rätt stora efter ett tag. Ca 20-25cm. Så, ett större akvarie behövs.

    Fast det finns andra botier som gillar snäckor. Pakistanbotia och Zebrabotia är fina firrar som inte blir så stora.

    Guramisarna är inte speciellt känsliga för vattenkvalité. Men, det är ju klart. Med bra vatten så lever de länge också.


    Lycka till...!
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Jag skulle INTE rekomendera finbladiga växter. Mina Dv Gurammis älskar dom, alltså att äta på dom
      Med bandgurami så vet jag inte men läppguramisar vet jag äter också på växterna, och när dom är klara så är det bara stjälken kvar. Så risken är väl att bandguramisarna är likadana.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        skaffa flytormbunke, det är bra

        förresten du bör inte ha endast en praktbotia då de är stimfiskar!!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Jag tycker det verkar som just dvärggurami är lite känsliga, många trådar här handlar om det. Själv har jag bara mosaikgurami så jag har ingen personlig erfarenhet... Men ändå: Är det ett nystartat akvarium de ska flytta in i? Om du har möjlighet kanske du ska sparka igång det redan nu med alg- och ev. snigelätare (kampfiskar kan kanske vara ett alternativ till botior?) så de värsta svajningarna är över innan dina guramier kommer.
          Har också ett växttips: pistia stratiotes, en flytväxt med vackra rötter som hänger ner som koniska gardiner. Mina mosaiker verkar väldigt förtjusta i dem, och hanen möblerar med dem när han bygger skumbo.
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Jag har marmorgurami tillsammans med praktbotior, dom ÄLSKAR varandra. Botiorna brukar simma upp till guramina och lägga sig på sidan av dom och putsa dom, guramina verkar gilla det.. vad det än är dom gör.
            Jag har både finbladiga och växter med lite robustare blad.
            Jag tror att om du sätter i så mycket växt som möjligt från början så fungerar det alghämmande.
            Titta på min zoon om du vill, så kan du se vad jag har för växter i bakgrunden. Jag har inte flytväxter eftersom insuget på mitt filter sitter högt upp..
            Lycka till med dessa charmiga fiskar!
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...