Kamphonors fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Kamphonors fenor

    Brukar alla kampfiskhonors stjärtfenor vara av den här sorten? Vad kallas den fenformen? Halfmoon eller short tail? Är det bara hanar som har olika fenformer?
    Om man parar en Crowntailhane med en sån här hona, vad får man då? Lite svårt med genetiken...
    Någon som vet vilken färg min hona har?
    Bifogade filer
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Ursprungligen postat av Drakulla
    Brukar alla kampfiskhonors stjärtfenor vara av den här sorten? Vad kallas den fenformen? Halfmoon eller short tail? Är det bara hanar som har olika fenformer?
    Om man parar en Crowntailhane med en sån här hona, vad får man då? Lite svårt med genetiken...
    Någon som vet vilken färg min hona har?
    vet inte svaret på din fråga..men fin hona va de iaf Å att honor har olika fenformer vet jag..men ja kan inte se nån skillnad
    Tjopp...

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av Drakulla
      Brukar alla kampfiskhonors stjärtfenor vara av den här sorten? Vad kallas den fenformen? Halfmoon eller short tail? Är det bara hanar som har olika fenformer?
      Om man parar en Crowntailhane med en sån här hona, vad får man då? Lite svårt med genetiken...
      Någon som vet vilken färg min hona har?
      Hejsan!
      Fenformen som din hona har kallas Roundtail , det även enventuellt vara delta tail eftersom den har rätt skarpa kanter, men troligen är den lite för lite för att räknas som det.
      Alla kamphonor har inte roundtail... men däremot är den helt klart den vanligaste. Delta är också vanligt men då krävs det att fiskens fena är större.

      Crowntail är ressesivt så om du odlar på en hona som din så blir det troligen inga crowntail, men om honan däremot bär på ct gener så kan det finnas en chans (ungefär 25% chans brukar man räkna).
      Däremot tror jag att du kan få riktit snygga yngel efter henne, superfin var hon *tummen upp*
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • DjHypnoz
        • March 2004
        • 162

        #4
        får hålla med.. grymt vacker hona.. t.o.m en av dom finaste jag sett
        För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          till salu kanske ?
          Tjopp...

          Kommentar

          • Drakulla
            • July 2004
            • 403

            #6
            Tack för att ni tycker min hona är vacker! Det tycker jag med, så tyvärr är hon inte till salu ;-)
            Jag har två hanar, en gul och en blå. Vilken tror ni skulle passa bäst att ev. para henne med när det gäller färgmässigt?
            Bifogade filer
            mvh Drakulla

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

            Kommentar

            • DjHypnoz
              • March 2004
              • 162

              #7
              Ursprungligen postat av Drakulla
              Tack för att ni tycker min hona är vacker! Det tycker jag med, så tyvärr är hon inte till salu ;-)
              Jag har två hanar, en gul och en blå. Vilken tror ni skulle passa bäst att ev. para henne med när det gäller färgmässigt?
              kör en kull med båda hanarna.. personligen skulle jag försökt få tag på en ct hane eller hm hane iom att honan är så läcker..
              För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

              Kommentar

              • Maethor
                • December 2004
                • 675

                #8
                Ursprungligen postat av Drakulla
                Tack för att ni tycker min hona är vacker! Det tycker jag med, så tyvärr är hon inte till salu ;-)
                Jag har två hanar, en gul och en blå. Vilken tror ni skulle passa bäst att ev. para henne med när det gäller färgmässigt?
                Den gula tycker jag. Han var jättefin!
                112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                54L: ca 15 kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L (marin): 3kamphanar
                6x2L: Kamphanar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Gula...å hoppas på lite ljusa färger på ynglena...
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • Maethor
                    • December 2004
                    • 675

                    #10
                    Synd att du bor så långt bort annars så hade du fått låna min Cellophanhane som är nästan helt vit. Skulle ha blivit en spännande blandning
                    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                    54L: ca 15 kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L (marin): 3kamphanar
                    6x2L: Kamphanar

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    • Drakulla
                      • July 2004
                      • 403

                      #11
                      tips?

                      I slutet av september har jag ev. fått tag på en CT och en HM hane att avla på. Då kanske man skulle försöka med den vita honan.

                      Just nu håller jag på att göra om förrådet till ett hobbyrum där jag ska odla kampisar och laga datorer. Har slipat och målat hela dan. Puh, men det kommer nog att blir bra när det är klart. Det finns element och eluttag där, så jag hoppas att det inte blir problem att ha fisk där. Har även en värmefläkt vid behov.

                      Vet någon vad det kostar med leca block? Ska sätta mitt 92 l där på och dela upp med fack för kommande kampkillar. Har någon några andra bra tips för ett hobbyrum för fiskar?
                      mvh Drakulla

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                      Kommentar

                      • Paula&Jimmy
                        • April 2005
                        • 397

                        #12
                        En "off topic" fråga här om kampfiskar.. om man börjar odla dom, går det då att sälja dom? Eller vad gör man med de som överlever?
                        Vi vill börja odla någon fisk, någon som inte är så vanlig, men vad gör man av dom sen? Lättsålt?

                        //P
                        Proffsiga amatörer (...?)


                        Paulas zoon

                        Kommentar

                        • Maethor
                          • December 2004
                          • 675

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                          En "off topic" fråga här om kampfiskar.. om man börjar odla dom, går det då att sälja dom? Eller vad gör man med de som överlever?
                          Vi vill börja odla någon fisk, någon som inte är så vanlig, men vad gör man av dom sen? Lättsålt?

                          //P
                          Nja lättsålda är dom oftast inte, om man inte lyckas få fram halfmoon eller crowntail. Eftersom man bara kan ha en hane i varje akvarium så kan ju köpare inte köpa flera på samma gång.
                          Jag säljer mina till djuraffärer men får inte så mycket betalt för dom utan jag får saker för dom istället. Oftast så överlever ju inte så jättemånga men man kan ha "otur" så att många överlever och då blir det mycket akvarium/baljor. Från min förra kull överlevde 100st varav hälften hanar.
                          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                          54L: ca 15 kamphanar
                          90L: 3kamphanar
                          90L: 3kamphanar
                          90L (marin): 3kamphanar
                          6x2L: Kamphanar

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                          Kommentar

                          • Drakulla
                            • July 2004
                            • 403

                            #14
                            Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                            En "off topic" fråga här om kampfiskar.. om man börjar odla dom, går det då att sälja dom? Eller vad gör man med de som överlever?
                            Vi vill börja odla någon fisk, någon som inte är så vanlig, men vad gör man av dom sen? Lättsålt?

                            //P
                            Vanliga veil tails är nog inte så lättsålda eller så får man inte mycket för dom. Själv tänker jag odla crowntails och halfmoons när jag får hem dem. Har redan hört mig för med ev. zoobutiker som är intresserade att köpa av mig. Men de kostar en del att köpa in fina avelsfiskar. Man får räkna med några hundra när det gäller CT och HM efter vad jag har förstått. Och man behöver gott om plats och tid, speciellt då för hannarna.
                            mvh Drakulla

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                            Kommentar

                            • glimten
                              • May 2004
                              • 150

                              #15
                              Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                              En "off topic" fråga här om kampfiskar.. om man börjar odla dom, går det då att sälja dom? Eller vad gör man med de som överlever?
                              Vi vill börja odla någon fisk, någon som inte är så vanlig, men vad gör man av dom sen? Lättsålt?

                              //P
                              Ct och Hm är inte lättsålda här i Sverige då ett par kan kosta upp till 6-700 kr, Sverige är fortfarande litet när det gäller dessa bettaarter. Men kan man hitta någon inköpare i ex. USA så kan man käna ett par kronor på det, men då gäller det att man har ett x antal betta par så man kan få många yngel att skicka iväg, då dom köper i stora kvantiteter och ofta.

                              Vi har startat upp en bettafarm i Thailand som vi skickar våra bettor till som inte säljs här, för att sen säljas till just USA.
                              Senast redigerad av glimten; 27 August 2005, 21:15.
                              Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                              Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...