Kampfiskyngel på bottnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLinan
    • March 2005
    • 32

    Kampfiskyngel på bottnen

    Mina kampfiskar lekte för 4 dagar sen och idag tog jag bort hanen. Ynglen låg vid ytan igår och simmade runt lite, men idag ligger de på bottnen. Petar man lite i vattnet så rör de på sig och simmar runt några sekunder för att sen sjunka ner till bottnen och ligga stilla igen. Hur beter sig yngel som är 4 dagar? Simmar de runt hela tiden eller brukar de ligga såhär vid bottnen? Kommer de att dö?
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    ja såg typ 10st av mina yngel den första veckan..kanske tom. 2v sen dök de upp över 40st, inte direkt svar på din fråga, men jag menar att dom kan säkert ligga lite passiva där liksom...mina va då inte å lekte med varann föräns nu typ..1mån gamla...
    Tjopp...

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #3
      du kanske var lite snabb att ta bort hanen??

      tror jag hade min hane kvar hos ynglen tills jag säkert såg att dom simmade själva och sedan ligger dom visserligen på botten ändå(men det gör ju även de vuxna med jämna mellanrum). Däremot simmar mina yngel iväg som skott om man kommer nära dom.
      Kanske du ska sätta tillbaks hannen och se vad han gör med dom?
      blondin!

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Ursprungligen postat av svensdotter
        du kanske var lite snabb att ta bort hanen??

        tror jag hade min hane kvar hos ynglen tills jag säkert såg att dom simmade själva och sedan ligger dom visserligen på botten ändå(men det gör ju även de vuxna med jämna mellanrum). Däremot simmar mina yngel iväg som skott om man kommer nära dom.
        Kanske du ska sätta tillbaks hannen och se vad han gör med dom?
        NEJ stoppa INTE tillbaka hanen! Då äter han upp ynglen.
        Det enda som går att göra är att sänka vattennivån till ca 5cm och hoppas att dom överlever.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • LillaLinan
          • March 2005
          • 32

          #5
          Ynglen var inte längre vid ytan då jag tog bort hanen och de kunde simma, men låg ändå på bottnen. Nu har några däremot börjat simma runt lite och alla ser fortfarande ut att leva. Men 80-90% ligger som sagt fortfarande på bottnen och ser inte ut att röra sig därifrån förrän jag petar lite i vattnet.

          Får iallafall hoppas på det bästa och ta hand om dem så bra jag kan.

          Kommentar

          Arbetssätt...