Kampfiskar, vad bör jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    Kampfiskar, vad bör jag göra?

    Hej!
    I natt hade jag en hona hos min hane i hopp om att han skulle börja bygga ett skumbo. När jag vaknade fanns det inget bo men de var ändå nära på att krama om varandra. Hanen slutade visserligen "omkramningen" innan honan hunnit svimma eller vad man ska säga. Honan försöker hela tiden få honom att krama om henne genom att titta ner och sådär, men hanen försöker nu jaga bort henne. Varför höll de på att börja leka helt utan bo? Hur ska jag nu göra för att få lek?

    MVH Agnes
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    #2
    låter som honan e sugen iaf

    låt dom vara kvar i karet ett par dagar.. har honan mycket gömställen?

    har du en bra hane kommer han innom ett par dagar bygga skummbo och då är även han redo för lek..
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      Här kan du lasa lite om uppfödning




      MVH
      Mange

      Kommentar

      • Mini_agge
        • May 2004
        • 165

        #4
        Tack för svaren!
        Nu har de lekt och det ligger ca 100 ägg på ytan, fast det finns inget skumbo... Jättekonstigt. Hanen har gjort kanske en bubbla på 5 ägg eller något så att de ska vara vid ytan men detta är mysko... De flyter runt lite här och var men han försöker samla ihop dem.

        Om det blir något, när ska man då börja odla artemia och hur mycket skall man mata?
        Jag börjar med infusorieodling på bananskal idag, hur mycket skall man ge av det?
        ASTA =)






        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Det är svårt att veta hur koncenterad infusorieodlingen är. Jag har skvimpat i lite till mina mosaikguramiyngel, kanske 5--10 cl åt gången ca 5 ggr per dag. Ynglen äter inget förrän de blivit frisimmande (när den tjocka magen försvunnit och de slutar hänga i ytspänningen eller vid växter). Mina snabbaste yngel brukar ta artemia redan 2-3 dagar efter att de blivit frisimande, så man kan starta en artemiaodling någon dag efter att de blivit frisimmande (det tar 24-36 timmar för artemian att kläckas) och mata med det parallellt med infusorierna tills det verkar som alla får i sig artemia.
          Jag har inte fött upp kampyngel, utan bara mosaikguramiyngel, men såvitt jag förstår fungerar det likadant (möjligen är guramiyngel mindre, så kampyngel kanske är ännu tidigare med artemia???).
          Och grattis förresten!
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • Mini_agge
            • May 2004
            • 165

            #6
            Tack! Än så länge har det inte kläckts, men hoppas de gör det, men det är som sagt inte säkert eftersom min lille Apollon (pappan) inte har nått skumbo, han placerar äggen ovanpå växter, vissa ligger vid ytan vissa ca 1 cm under, kan de klara sig ändå, de som ligger vid ytan borde väl ha en chans? Är detta normalt beteende att leka utan bo och sedan försöka få äggen att överleva trots omständigheterna? För han är så noga med de små äggen, flyttar runt dom till olika växter ganska ofta...
            ASTA =)






            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Det verkar som labyrintfiskar behöver öva lite på det där med bobygget. Jag skulle gissa att de ägg din hane lyckas hålla vid ytan kommer att kläckas, men att det blir betydligt fler yngel när han lär sig bygga.
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #8
                har du stängt av pumpen?annars tror jag att boet kan blåsas sönder
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • DjHypnoz
                  • March 2004
                  • 162

                  #9
                  har sett flera trådar där just kampfisk hanen inte byggt skummbo och alla yngel kläcka ändå! så det e bara att hålla tummarna! grattis

                  Ps. Det finns yngel foder som heter "Liquifry No1" som du kan köpa och använda den första veckan innan du börjar med artemia Ds.
                  För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                  Kommentar

                  • Mini_agge
                    • May 2004
                    • 165

                    #10
                    Äggen håller nu på att kläckas, hehe, de hoppar, eller vad man ska beskriva det som. Även de som ligger ca 1 cm under ytan kläcks, men jag är orolig för dessa yngel för de måste väl få syre?

                    Japp, filtret är avstängt och borttaget ;P
                    ASTA =)






                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                    Kommentar

                    • DjHypnoz
                      • March 2004
                      • 162

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mini_agge
                      Äggen håller nu på att kläckas, hehe, de hoppar, eller vad man ska beskriva det som. Även de som ligger ca 1 cm under ytan kläcks, men jag är orolig för dessa yngel för de måste väl få syre?

                      Japp, filtret är avstängt och borttaget ;P
                      låt naturen sköta sitt bara så får du skriva har igen sen när du ser hur många frisimmande du har..
                      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                      Kommentar

                      • Mini_agge
                        • May 2004
                        • 165

                        #12
                        Nu kom jag på några frågor:

                        1. När skall jag börja mata med artemia? För DjHypnoz skrev 1 vecka och Idanajad skrev 2-3 dagar efter att de blivit frisimmande... Hehe alltid bra att veta så säkert som möjligt, men jag antar att det kanske inte spelar någon större roll.
                        2. När kan de äta annat foder?
                        3. Hur kan jag lära dem att äta t.ex. flingfoder efter att de har fått delikatesser som artemia?
                        4. Hur mycket artemiaägg ska jag köpa för att det ska räcka till ynglen kan äta annat?
                        5. Hur mycket artemia ska det ha varje gång de matas och hur måmga gånger om dagen ska de matas?

                        Ojoj här dök det visst upp många frågor i mitt lilla huvud, men jag vill ju göra detta så bra som möjligt för mina små bebbar ;P Tidigare har jag nämligen aldrig matat med artemia... Har kört med äggula men det känns inte särskilt lyckat...

                        Tack på förhand!!
                        ASTA =)






                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                        Kommentar

                        • DjHypnoz
                          • March 2004
                          • 162

                          #13
                          1. börja med artemi så tidigt som möjligt.. en del av ynglen kan kanskle redan nu äta så stora delar som artemia, andra inte.. så kör paralelt med lq no1 och artemia första veckan sen enbart artemia.. du kan börja med lq no1 redan nu för att aven de små djur som lever i battnet nu (som e mycket svåra för ögat att se) lever av detta och iom det blir det bra mat åt hungriga yngel!

                          2. mina yngel är snart ca 2 månader och äter ej annat forder än artemia än iaf..

                          3. är även jag intresserad av svar här

                          4. du kan börja med att köpa 40g som nog är det minsta jag sett säljs.

                          5. hur mycket artemia lär du dig.. dom äter mer och mer givet iom att dom blir större..
                          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            3. Bara att göra som med andra djur som fnyser åt viss mat, svält dom i 1-2dygn å sen servera de som ätas skall...
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • sacha
                              • May 2005
                              • 1016

                              #15
                              Kanske mer när de gäller fiskar..1v kanske !?
                              Tjopp...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...