Frågor om "kamp" avelhane (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    Frågor om "kamp" avelhane (bilder)

    Jag och sacha här på forumet är nu inne på våran 3ie kull på samma hane.. Frågan har ju väckt oss vad vi har för hane.. vi vet ju att han i "okunniga" ögon ser bra ut, och att det är en crowntail. vi är mycket intresserade av kommentarer och mer info.. ang färg, form etc. även hur stor chans man har att få crowntail hanar om hanen är ct och honan är annan fenform




    (Röda hanen är det frågorna gäller, den blå är en av mina gammla)
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Hej.
    CT är inte ett dominant anlag så vill man ha CT måste oxå honan vara en CT.
    Jag skulle helt enkelt kalla er hane för röd men kanske finns det något annat namn för den något rosa skiftningen. Rött är tillsammans med blått de mest dominanta anlagen så chansen är stor att även yngeln blir röda. Vet inte riktigt vad du mer vill veta... Hoppas att det var till någon hjälp.
    Mvh /Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • svein
      • June 2003
      • 114

      #3
      Hei
      Det er hyggelig å se at Ct, og Hm begynner å bli populært i Sverige også. Vi har i Norge arbeidet med disse nå i ca. 3 år.

      Din Ct er som du sier en pen fisk, men skulle den ha vært "korrekt" i henhold til en standard, så skulle webben vært noe større, og finnestrålene noe kortere.

      Det kan se ut som en Ct du har kjøpt i en zoo butikk.

      Når jeg solgte fisk delte jeg de inn i flg. kategorier:

      1 De nærmest perfekte (dyre)

      2 Korrekte fisk med noen feil

      3 3 sortiment som jeg solgte til zoo butikkene.

      Hvis man skal seriøst drive med Ct, Hm osv, vil jeg anbefale dere å ta inn avelsdyr fra Thailand eller Tyskland. Da vil dere også få vite bakgrunnen til fiskene vedr. farger ol.

      Det er riktig at Ct ikke er dominant, så hvis du vil avle på Ct må du ha en ct hunne, eller en Ct geno, altså genet for ct må ligge i fisken, selv om fisken ikke ser ut som en Ct.

      Avler du Ct med hm, så vil du få noe vi kaller en Comb tail, den har mye webb og korte stråler, som en kam :-))

      Fargen rød er dominant, så du vil få en god del røde, samt multicolor.
      Men igjen, hvis man ikke vet stamtavlen til fisken, må man kjøre en kontrollparring i F1, slik at man vet hva paret gir.
      Lykke til, en fasinerende hobby.
      Svein
      I always fight for the fighter
      http://home.c2i.net/svein_antonsen/

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Intressant info, vi tackar å bugar
        Tjopp...

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Ursprungligen postat av svein
          Hei
          Det er hyggelig å se at Ct, og Hm begynner å bli populært i Sverige også. Vi har i Norge arbeidet med disse nå i ca. 3 år.

          Din Ct er som du sier en pen fisk, men skulle den ha vært "korrekt" i henhold til en standard, så skulle webben vært noe større, og finnestrålene noe kortere.

          Det kan se ut som en Ct du har kjøpt i en zoo butikk.

          Når jeg solgte fisk delte jeg de inn i flg. kategorier:

          1 De nærmest perfekte (dyre)

          2 Korrekte fisk med noen feil

          3 3 sortiment som jeg solgte til zoo butikkene.

          Hvis man skal seriøst drive med Ct, Hm osv, vil jeg anbefale dere å ta inn avelsdyr fra Thailand eller Tyskland. Da vil dere også få vite bakgrunnen til fiskene vedr. farger ol.

          Det er riktig at Ct ikke er dominant, så hvis du vil avle på Ct må du ha en ct hunne, eller en Ct geno, altså genet for ct må ligge i fisken, selv om fisken ikke ser ut som en Ct.

          Avler du Ct med hm, så vil du få noe vi kaller en Comb tail, den har mye webb og korte stråler, som en kam :-))

          Fargen rød er dominant, så du vil få en god del røde, samt multicolor.
          Men igjen, hvis man ikke vet stamtavlen til fisken, må man kjøre en kontrollparring i F1, slik at man vet hva paret gir.
          Lykke til, en fasinerende hobby.
          Svein
          Jag har lite problem med att förstå några ord, som: en "pen" fisk, "webben" och "finnestrålelne" ?? Antar att finnestrålene är fenor ?
          Tjopp...

          Kommentar

          • svein
            • June 2003
            • 114

            #6
            :-))

            Pen = vakker

            webb= svømmehuden, skinnet mellom finnestrålene (internasjonalt bruker man webb)

            finnestråler = tja, finnestråler.

            Fenor= webb + finnestrålene :-) Internasjonalt bruker man rays.

            Jeg vil anbefale de som liker Ct å kontakte Eddy Chandra, Tyskland http://www.betta-house.de/
            han er en meget dyktig Ct oppdretter,(har vunnet mange konkuranser rundt i verden) og vi har tatt inn fisk fra han i Tyskland. en meget hyggelig mann. Hils fra meg!
            Svein
            I always fight for the fighter
            http://home.c2i.net/svein_antonsen/

            Kommentar

            • Fawkes
              • February 2004
              • 246

              #7
              Underbara bettor!
              Tack för länken Svein! Föresten, odlar du själv fortfarande?

              Mvh/ Anna Karlsson, Braås
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

              Kommentar

              Arbetssätt...