Känsliga guramis, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Känsliga guramis, varför?

    Jag har tappat modet och lusten att ha Dvärgguramis... Mina två första randiga hannar blev sjuka o fick avlivas. Den ena blev svullen i buken och den andra fick bölder med svamp i. Medicin funkade ej.

    Köpte två nya dvärgar sen, en röd hane och en silver hona. Honan blev också svullen i kroppen o dog och nu har min hane fått böld/sår bakom hjällocken. Dessutom hittade jag min söta Chokladgurami död bland växterna idag. Chokladen har varit dålig på att äta och dragit sig undan i några dar. Jag misstänkte något, men kunde inte se några ytliga tecken på vad det var.

    Som det är nu kommer jag inte att skaffa några nya Guramis på ett tag...

    Har någon här haft problem med sina Guramis? Vilka sjukdomar och vilken behandling isf? Annat man ska tänka på?
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    har du dom tillsammans med kampfiskar? hade dvärguramisar med kampfiskar förut. och fick samma resultat förmoderligen är de att kampfiskarna jagar och biter dom och stressar dom rent allmänt

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Jag har haft samma symptom som du med Dvärggurami och Honungsguram, Drakulla. Fast jag bytte 50% vatten varje vecka, fast jag slamsög, hade mycket växter, inga elaka kompisar osv... Det går bara inte hos mig, har tappat sugen och gett upp tanken på båda Guppy och Gurami, vilket jag djupt beklagar för jag tycker verkligen att Guramis är trevliga fiskar. Men som sagt, hellre besparar jag mig sorgen och dem lidande och köper inga fler och hoppas att andra lyckas bättre.
      Jag provade både Bactopur och Myxacin, men inget hjälpte. Tyvärr.






      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Samma här, dvärggurami måste vara särskilt känsliga. I början av min akvariekarriär hade jag sådana. De dog efterhand och jag köpte nya - hela tiden. Där fanns inga fiender eller nåt annat konstigt. Ett par lekte och kramades under skumboet, men några barn blev det inte.

        Sen slutade jag med denna fisk, trots att de är jättegulliga. Har ni sett att dom kan spruta? Helt otroligt tjusigt med den lilla vattenstrålen som dom skicka upp ovanför ytan!
        Nej, jag vill inte heller uppleva sorgen när dom dör hela tiden.

        Nu har jag en ensam marmorgurami-hane. Han har haft ihjäl 2 honor så han får vara ensam nu. Han verkar frisk och pigg.
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Ursprungligen postat av Danne_K
          har du dom tillsammans med kampfiskar? hade dvärguramisar med kampfiskar förut. och fick samma resultat förmoderligen är de att kampfiskarna jagar och biter dom och stressar dom rent allmänt
          Ja, jag har 3 kampfiskhonor och 1 kampfiskhane. Honorna är snälla och jagar inte, men hanen kan spänna upp sig och småjaga dvärgguramis, men inte Chokladguramin jag hade nyss.

          Till aqua j:
          Jag förstår dig. Byter också vatten varje vecka, slamsuger, mycket växter m.m. Inga andra fiskar dör..
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          • aqua J
            • March 2005
            • 275

            #6
            Måste bara säga (off topic); vilken jättevacker Kamphane du har! Såg en sådan i Skara idag, han hade lagt sig i en växt som flöt på ytan och åkte runt, runt. Pumpen såg ut att ha en kapacitet på typ 2000 liter/h, inte direkt vad Kampisar föredrar... Han var väl trött stackaren! Var SÅÅÅ sugen på att köpa honom, men insåg att det helt enkelt inte finns plats Himla synd att hanarna bara kan hållas en och en!






            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #7
              Tack så mycket aqua J. Jag är jättenöjd med honom. Har aldrig sett en gul förut. Lite sugen att avla på honom sen..
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • cassiopeia
                • June 2005
                • 99

                #8
                Hade en sanslöst aggresiv dvärghane som jagade allt och alla, anföll och bet. En dag var han bara död "helt utan anledning"... Verkade frisk och kry fram till dess. Funderar seriöst på om de kan få hjärtattacker...
                Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Jag har 3 dv gurami honor och 2 hanar tillsammans med en Kamphane och det går bra. Ingen av mina dv guramisar har ännu dött. Men däremot så rensar jag aldrig (jag har haft igång akvariet i 3 mån nu och aldirg rensat). Jag vet inte om det kan spela in men kanske
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  Arbetssätt...