Honorna äter upp hanen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Honorna äter upp hanen?

    Jag köpte för ett tag sedan två st kampfiskhonor och en st kampfiskhane. Några dagar senare såg jag att åtminstone en av honorna var efter hanen och efter en vecka var hela hanens fenor uppätna :/

    Jag lämnade då tillbaka den agressiva honan till djuraffären. Trots det var hanen död nästa dag (om han dog pga honan eller något annat vet jag inte). Så då hade jag bara en hona kvar och hon verkade ganska deprimerad av att vara själv (hon låg mest och kurade i dödsskallen jag har i akvariet och åt inte särskilt mkt) så igår köpte jag en ny hane och när jag vaknade idag såg jag hur honan bet sig fast i även denna hanes fenor och for efter honom när han simmade som en galning runt akvariet för att bli av med honan

    Så i morgon får jag antagligen lämna tillbaka även denna hona för jag fixar inte att avliva henne och hanen är ju finast, så därför vill jag helst ha kvar honom.

    Men är det någon som vet varför det blir såhär? Lugnar det ner sig efter ett tag eller gör jag rätt i att lämna tillbaka honan och köpa ett black molly-par istället? Tycker det är väldigt tråkigt att det inte verkar gå att ha kampfiskar ihop, men jag vill inte ha halvt uppätna fiskar i mitt akvarium.. :/
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Jo honorna är ofta väldigt hårda på hanens fenor. Mina första var också det men det är olika från fiskar till fiskar.
    Men man måste ha ganska många honor på en hane. Nu har jag 8 honor och en hane i ett 64L och ingen har bitit på hanen.
    Dessutom beror det på hur hanen är. Två an mina hanar är väldigt aggressiva så dom klarar sig bra från honorna.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    Arbetssätt...