Er Favorit Regnbåge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    #16
    hihi, va gulligt med värdiga fiskar.
    Jag hade mina Boesmani med glastetror men Boesmanihanen var så himla elak mot dem och bet i fenorna på dem. Siameserna och ancistrusen har han aldrig gett sig på däremot.
    Jag vet inte, tyckte inte lacustris och boesmani såg så snygga ut ihop. Dom liksom "tog ut varandra".

    Fast sjutton, det kanske skulle vara jättesnyggt med någon pseudomugilart. Speciellt om dom är så livliga. Och visst håller de sig i de lite högre vattennivåerna?
    Men så är det det där igen.. Kommer Boesmanin att lämna dem ifed?
    Senast redigerad av Terato; 09 August 2005, 10:50.
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Glossolepis incisuspar!

      Ja du, jag vet inte riktigt hur det skulle gå. Pseudomugil gertrudaen är över hela karet faktiskt. Dom är väldigt livliga. Jag har dom själva i ett 60-liters med några små ancistrusungfiskar bara.
      Jag har ju läst och hört om elaka regnbågshanar men inte märkt något sånt själv. Men då har dom ju inga småfiskar att bråka med heller. Det kan ju vara så att är dom för få så blir dom frustrerade och börjar bråka. Mina glossolepis har jag två hanar och en hona, splendidorna två par och praecoxen två vuxnapar och just nu ca 20 halvstora ungfiskar efter ett mycket lyckat lekförsök
      Den här gruppen funkar väldigt bra ihop. Men kanske har jag väldigt snälla individer också? Jag lägger med en bild på den lite mindre glossolepishanen och honan. Jag vet inte riktigt vad du menar med att dom kan se skabbiga ut? Menar du risiga i fjäll och fenor eller själva formen på hanen? Dom blir ju rejält höga. Den äldre hanen är större än den på bilden. Men dom är väldigt läckra när dom byter färg, och det går rätt fort.
      Bifogade filer
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #18
        Jag vet inte riktigt.. Har hört från fler att just Boesmanin varit otrevlig.
        Kanske skulle jag prova att ha en större grupp boesmani? Det kan faktiskt vara rätt snyggt att bara ha en art frisimmare. Jag är väldigt förtjust i dom.
        Ja du dina incisus är jättefina, även honan såg jätteläcker ut.. Hon ser ju ut som guld!Dom jag sett har simmat konstigt och sett lite ofriska ut. De har knappt haft några fjäll i mittenpartiet. Ryggen kan se rätt vulgär ut också.. Lite Quasi Modo över det hela. Höga fiskar måset kunna bära upp sig, om du förstår vad jag menar. Men de har sett ostadiga ut när de simmar.
        Dom kanske helt enkelt inte mått bra?

        Ja, det är läckert med regnbågar att dom byter färg!
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        • Chrilleus
          • November 2004
          • 224

          #19
          Här kommer en halvrisig bild på 7cm Madagaskarregnbåge (Bedotia Geayi).. Boesmani skall helt klart införskaffas
          Bifogade filer
          500l, 160l, 96l
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Dom där, B.geayi, är toksnygga. Dom blir så stora bara Dom finns i handeln lite då och då.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              M.boesemani

              Ursprungligen postat av Terato
              Jag vet inte riktigt.. Har hört från fler att just Boesmanin varit otrevlig.
              Kanske skulle jag prova att ha en större grupp boesmani? Det kan faktiskt vara rätt snyggt att bara ha en art frisimmare. Jag är väldigt förtjust i dom.
              Ja du dina incisus är jättefina, även honan såg jätteläcker ut.. Hon ser ju ut som guld!Dom jag sett har simmat konstigt och sett lite ofriska ut. De har knappt haft några fjäll i mittenpartiet. Ryggen kan se rätt vulgär ut också.. Lite Quasi Modo över det hela. Höga fiskar måset kunna bära upp sig, om du förstår vad jag menar. Men de har sett ostadiga ut när de simmar.
              Dom kanske helt enkelt inte mått bra?

              Ja, det är läckert med regnbågar att dom byter färg!
              Jag har pratat med Janne Wester idag, han har odlat väldigt många regnbågar. Så jag frågade om just boesemani. Han har haft ett gäng såna ihop med just lacustris utan problem. Men det var i ett rätt stor kar med många fiskindivider, har för mig det var 15 lacustris. Men han höll med om att boesemani är en tuff fisk som bestämmer i karet, och han trodde inte på att man ska blanda den med småfisk som t ex P.gertrudaen.

              Min incisushona blir bara snyggare och snyggare. Hon är liksom djupt olivguldfärgad. Dom som du såg som såg så risiga ut, var det på samma ställe eller har du sett risiga incisus på flera platser? Jag vet inte hur mina kommer att se ut när dom blir gamla. Den äldsta hanen är bara drygt året, dom andra knappt ett år. Kanske blir dom fula sen, men jag hoppas förstås inte det. Undrar hur gamla dom blir förresten? Är det någon som vet?
              Dom har i alla fall inga som helst problem att simma snyggt. Och dom är väldigt värdiga, inte alls så hesiga som praecoxen t ex.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                #22
                ja, jag tror nog att man lär ha rätt många för att det ska fungera felfritt. Över huvudtaget mår nog mina bossar bättre av att vara fler. Jag kan leva med att ha boesmanierna ensamma i ett kar. Dom är så vackra som dom är. Man kan ju skaffa fler akvarium också . Vet ni, jag kallar min hane för Bosse. Töntigt va?

                Dom g.incisus jag sett har varit på olika zooaffärer. De har alltid sett så där risiga ut, konstigt nog. Du får yngla av dina lite då, och föra deras fina gener vidare .

                Det där med ålder har jag också fundernigar kring. En zoohandlare sa att han hade haft sina(boesmani, g.incicus bla.a)i 10 år i sitt 800 liters akvarium och att de fortfarade ser friska ut.
                Lät länge..Kan det verkligen stämma?
                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Japp, det stämmer nog bra det med 10 år för boesemani. Jag har en länk till en sida om fiskåldrar på min Zoon där jag kollade och just boesemani är 10 år och fortfarande levande, enligt den sidan. Incisus 7 och lever än, praecox 5 och lever än.

                  Min stora incicushane är faktiskt av en slump egenodlad Jag råkade få med rom bland växter jag fick av Ulla från Hallstavik. Rommen kläcktes, det blev 10 yngel, men bara 6 överlevde, vara två var incisus. Men en av dom fastnade i misstag i en fiskfälla och dog antagligen av stress/syrebrist på ca 10 min. Usch vad jag har dåligt samvete för det fortfarande, att jag gick från karen en stund. Skulle fånga in guppys som hamnat fel. Sen köpte jag till något jag trodde var en hona, men det var det inte. Så då fick jag åka in och handla en till, som verkligen var en hona. Det blev en bra kombination. Dom andra ynglen var Melanotaenia splendida någonting. Där blev det två par som redan lekt och gett mig ca 20 yngel/ungfisk som redan visar lekbeteende, jäkla kaniner
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Terato
                    • November 2003
                    • 560

                    #24
                    fan vad skoj! Vill gärna att dom blir gamla.

                    Haha, vad kul! då måste du ha varit jättenyfiken på vad det var för fisk..
                    Ja, det är hemskt med dåligt fisk-samvete..Jag råkade salta ihjäl mina koi förut.. De dog av syrebrist. Jag skulle bota dem mot svamp, men var slarvig med genomluftningen..Och lämnade dom i hinken utan uppsyn..sen låg dom där och flöt..Det var fruktansvärt..så jäävla klantigt. ursh!
                    det skulle vara jättekul om jag kunde få lek på mina boesmani sen..
                    /Sara Östlund

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #25
                      Mata dom bra och häng in en lekmopp så leker dom. Men det bästa är väl att flytta dom till ett lekkar kanske om det finna annan fisk som stör för mycket. Det beror ju på. Mopp knyter man ihop med syntetgarn runt en bok och sätter ihop i ena änden och klipper upp andra. Då ser det ut som rötter på flytväxter och det gillar dom att smyga in i och lägga rommen. Dom leker på mornarna och en del är pigga på att äta upp rommen så det är bra om man kan kolla igenom moppen mitt på dagen, eller så. Rommen är rätt stor och kan lätt plockas med fingrarna. Eller om det är mycket rom så kan man hänga in hela moppen i ett yngelkar. Det tar någondryg vecka har jag för mig innan det börjar kläckas. Men det kan man slå upp mer exakt.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Terato
                        • November 2003
                        • 560

                        #26
                        Det ska jag nog prova.. Det blir kanske så att jag har boesmanierna ensamma i mitt kar(när jag nu orkar ta tag i den där burken). Det kanske gör saken lättare,
                        ska prova med mopp. annars har jag hört att javamossa ska vara bra.. det ska jag ha massor av!! Annars har jag inget emot flytväxter.. gillar lite dunkla akvarier..
                        Det som behövs är ett yngelakvarium då..
                        /Sara Östlund

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                        Kommentar

                        Arbetssätt...