är hannen alltid lekvillig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    är hannen alltid lekvillig?

    har nyligt skaffat en kampfiskhanne som jag skulle vilja prova att odla på. Tror jag har hyffsad koll på detmesta, den enda frågan som kvarstår är... hur vet man om hannen bygger? kanske jag gör i ordning ett lekkar efter konstens alla regler, släpper i hannen och inget händer.. är detta vanligt? Vad kan man göra om så är fallet?

    släpper troligast över honom idag så vi får väl se.... men iaf tacksam för svar.
    blondin!
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Oftast så börjar dom bygga men man kan råka ut för hanar som inte vill leka. Det gjorde jag. Jag skulle ta en kull efter en egenuppfödd hane, och han byggde ett jättefint bo, men han ville inte leka. Honan försökte uppvakta honom hur mycket som helst men han var inte intresserad.
    Dessutom har jag en hane som är för aggressiv för att kunna ta lek på. Så det är inte alltid det går.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Ja de kan verkligen skilja på olika hanar asså. Jag testade med 3st olika, utan att nån av dom byggde ett skumbo som va nått att räkna med, nu är jag tyvärr ganska så otålig så ja kanske borde gett dom lite mer tid. Men nu när ja skulle testa en gång till så byggde hanen ett fint bo under natten samma kväll som ja släppte i den. Det skumboet är nu stort, tjockt å fint...hoppas bara att de blir lek nu då...de verkar som att dom uppvaktar varann ganska så bra iaf. Ska försöka knäppa lite bilder imorrn
      Tjopp...

      Kommentar

      • svensdotter
        • March 2005
        • 247

        #4
        hannen är nu i ett lekakvarium med en hona avskild av ett glas, så han kan se henne men inte komma åt henne, och han har verkligen börjat bygga ett bo oxo. Även om han inte kommit långt så ser man ju att han försöker. Kanske inte så lätt att veta hur man gör

        får väl se hur det går när han verkar klar och man släpper ihop dom då..


        önska mig lycka till
        blondin!

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Lycka till!
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • svensdotter
            • March 2005
            • 247

            #6
            hmm, nu är det altså så att hannen verkar lagt ner byggandet. Han fick ihop ett lager på ytan men sen gav han f*n...


            ??
            blondin!

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Byt ut hanen...
              Tjopp...

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #8
                ingen hane behövdes bytas ut

                han verkar klara sig finfint med sitt ynkliga lilla bo. fullt av små yngel i det nu som han konstant får plocka upp och lägga tillbaks. Ihärdig som få verkar han ju iaf vara nu

                så återstår bara att se om mammaanna kan klara av yngelvården efter han har gjort sitt jobb...:o

                har nyss satt igång en glasburk med infororieodling, får väl se om det smakar sen då..

                kom även på att jag redan från början gjort n liten blunder.. skulle inte andvänt det karet dom är i nu(det skulle ju säljas lixom). Nån som kan svara på när man eventuellt skulle kunna flytta ynglen om man skulle behöva??
                blondin!

                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Ursprungligen postat av svensdotter
                  ingen hane behövdes bytas ut

                  han verkar klara sig finfint med sitt ynkliga lilla bo. fullt av små yngel i det nu som han konstant får plocka upp och lägga tillbaks. Ihärdig som få verkar han ju iaf vara nu

                  så återstår bara att se om mammaanna kan klara av yngelvården efter han har gjort sitt jobb...:o

                  har nyss satt igång en glasburk med infororieodling, får väl se om det smakar sen då..

                  kom även på att jag redan från början gjort n liten blunder.. skulle inte andvänt det karet dom är i nu(det skulle ju säljas lixom). Nån som kan svara på när man eventuellt skulle kunna flytta ynglen om man skulle behöva??
                  Kul att de tog sej

                  Jag vet inte när man kan flytta, men mina är ju typ 10-12 dagar el va det är..å jag skulle inte vilja flytta dom någonstans. Så räkna iaf kanske med 1,5-2mån typ...
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • svensdotter
                    • March 2005
                    • 247

                    #10
                    ok...

                    jo jag va ju in på dendär jättekalasbra kampfisksidan(kampfisk.nu eller vare va) och såg ju att dom va lite långsamma av sig. och rejält små när dom va små så att säjja...

                    jaja, vi får väl se..

                    ingen som har några fler nybörjar tips om yngelvården?
                    blondin!

                    Kommentar

                    • glimten
                      • May 2004
                      • 150

                      #11
                      Ursprungligen postat av svensdotter
                      ok...

                      jo jag va ju in på dendär jättekalasbra kampfisksidan(kampfisk.nu eller vare va) och såg ju att dom va lite långsamma av sig. och rejält små när dom va små så att säjja...

                      jaja, vi får väl se..

                      ingen som har några fler nybörjar tips om yngelvården?
                      Du kan flytta ynglen så fort dom är frisimmande.

                      Fler tips..kolla på nätet, där står det en hel del bra info om yngelvård mm. Det är inte så svårt att odla på bettor, det svåra är att få ynglen att överleva och då speciellt i början, men efter att man lär sig av sina misstag så får man fler och fler yngel att överleva..Vi har en hel del tips & trix på detta område som vi fått från våran odlargranne i Thailand, vissa saker är väldigt simpla medans andra är lite svårare att få att fungera.
                      Men som sakt, leta på nätet så hittar du det du letar efter.
                      Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                      Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                      Kommentar

                      • sacha
                        • May 2005
                        • 1016

                        #12
                        Mina yngel är 10dagar nu, vet inte när den mest kritiska perioden är över. Men jag matade med droppfoder dag-1-2 typ och matade paralellt med droppfoder å artemia dag 3-5 å från dag 5 endast artemia å ska fortsätta så tills ja tycker att dom ser stora nog ut att äta annat. Man ser att magen blir helt orange när dom börjar äta artemia. Sen försöker jag ha en del kondens i karet, syresten, fyller på alt byter en del vatten varje dag...låter alltid vattnet va kanske 8-10cm från kanten. Temp på runt 28...

                        jaa de e väl allt jag kan bidra med...matar ungefär 3ggr/dag..
                        Tjopp...

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #13
                          Nämen, har du blivit mamma nu igen. Grattis!
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Fnissar alltid lite när jag ser den rubriken i listan.
                            De flesta hannar jag träffat har varit lekvilliga största delen av tiden!

                            Sorry, kunde inte låta bli :-)

                            Kommentar

                            • svensdotter
                              • March 2005
                              • 247

                              #15
                              Ursprungligen postat av gladys
                              Nämen, har du blivit mamma nu igen. Grattis!

                              japp
                              blondin!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...