Skumboet´s vikt för ynglen?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    Skumboet´s vikt för ynglen?!

    Tjo!
    Sitter just nu och kollar på mina kampfisk yngel som kämpar med att hålla sig kvar vid skumboet.. och både ynglen och hanen verkar ju rätt bestämda på att skummboet är ett bra place för ynglen

    läste på denna sidan


    att ynglen måste vara i skumboet för där finns gulan som dom lever av.. men de tror jag inte riktigt på..för gulan sitter ju på yngelkroppen?! .. antar att det enda sättet för ynglen att få syre är att (på nått sätt) simma upp mellan ett par skumbos bubblor och på så sätt få i sig syre? om hannen missar att plocka upp ett yngel och detta på egen hand inte orkar ta sig upp till boet, dör det då?

    vore kul om någon kan lite om just detta och skulle vilja förklara
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    jodå det har helt riktigt med syret att göra. Gulesäcken är den lilla gulaktiga bulan som yngeln har redan från början, denna försvinner dock efter ett par dagar.

    extra:Om du inte redan har sett den vill jag (som vanligt) rekommendera denna sida: http://www.geocities.com/thebull_swe...ens.htm?200511

    Mvh/Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Vet inte hur relevant detta är i frågan, men jag har haft en massa Guramiyngel som överlevt utan skumbo... helt enkelt för att deras farsa verkat ha tummen mitt i fenan och helt enkelt aldrig lyckats bygga något. Leken har skett under den plats där alla misslyckade bobyggen ägt rum och sedan har rommen spridits runt på hela ytan. Trots detta så har stora mängder yngel kläckts och överlevt.
      Gurami och kampfiskar är ju bägge labyrintfiskar, så jag får för mig att ynglen borde ha liknande krav.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Ursprungligen postat av Tant Nancy
        Vet inte hur relevant detta är i frågan, men jag har haft en massa Guramiyngel som överlevt utan skumbo... helt enkelt för att deras farsa verkat ha tummen mitt i fenan och helt enkelt aldrig lyckats bygga något. Leken har skett under den plats där alla misslyckade bobyggen ägt rum och sedan har rommen spridits runt på hela ytan. Trots detta så har stora mängder yngel kläckts och överlevt.
        Gurami och kampfiskar är ju bägge labyrintfiskar, så jag får för mig att ynglen borde ha liknande krav.
        Jo jag har också varit med om det. Men jag tror att kampfiskens yngel är mer känsliga, dessutom är dom lite större så dom kanske behöver bubblorna för att klara att få syre.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Dreeamcatcher
          • August 2004
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av DjHypnoz
          Tjo!
          Sitter just nu och kollar på mina kampfisk yngel som kämpar med att hålla sig kvar vid skumboet.. och både ynglen och hanen verkar ju rätt bestämda på att skummboet är ett bra place för ynglen

          läste på denna sidan


          att ynglen måste vara i skumboet för där finns gulan som dom lever av.. men de tror jag inte riktigt på..för gulan sitter ju på yngelkroppen?! .. antar att det enda sättet för ynglen att få syre är att (på nått sätt) simma upp mellan ett par skumbos bubblor och på så sätt få i sig syre? om hannen missar att plocka upp ett yngel och detta på egen hand inte orkar ta sig upp till boet, dör det då?

          vore kul om någon kan lite om just detta och skulle vilja förklara

          Det hade jag faktiskt ingen aning om, kanske är det så att ynglet har gulan på kroppen, får ändra det!

          / Malin- www.kampfisk.just.nu
          Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

          Allt du behöver veta om kampfisken!

          Kommentar

          Arbetssätt...