Yohoo!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Yohoo!

    Har fått vad som ser ut som några miljoner nya familjemedlemmar! Pyttesmå mosaikguramier poppar fram, flera i sekunden, ser ut som en popcornmaskin. Och den stolte fadern försöker puffa in alla på samma ställe, vilket går lite sådär kan man säga... Snart kommer jag säkert ha massor av frågor, men just nu är jag bara GLAD!
    Peccator est aquarifex
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    haha låter kul

    om du har möjlighet får du gärna ta en bild eller 2.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • nickee
      • December 2004
      • 119

      #3
      gjorde du nått spec för att få dom till lek?
      sincerely nicke

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Raven: Jo det hade varit roligt att ha några bilder, eller ännu hellre en film på "poppandet", men jag har tyvärr inte ens en digitalkamera. Blunda och föreställ dig yttepyttesmå popcorn som poppar neråt istället för uppåt. Helt galet!
        nickee: Jag har ca 27 grader, sparsam cirkulation, mycket flytväxter, gott om utrymme och ett guramipar som verkar gilla varann. Jag vet inte om det är en slump, men såfort de får svarta mygglarver börjar de gulla med varann, och hanen påbörjar ett skumbo. Det första försöket gick rätt dåligt, alla äggen ramlade ur boet (och amanoräkorna satt samlade under och blev tjocka och glada), men andra gången har hanen slitit som ett djur med att hålla rom och sedan yngel på plats. Nu verkar ynglen vara på gång att bli frisimmande, iallafall några av dem...
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Mini_agge
          • May 2004
          • 165

          #5
          Vad kul =D Alltod roligt när fiskarna leker, själv håller jag på med kampfiskar, men jag skulle väl tro att de leker på ett liknande sätt. Undrar om svarta mygglarver passar för dem också... hihi
          ASTA =)






          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

          Kommentar

          • Flugan
            • April 2005
            • 44

            #6
            Gud va kul! Hoppas få mina mosaikguramis att leka, men än så länge är de inte så kärleksfulla. Hur gammal är din hona(hur länge har du haft henne)? Kanske ska försöka med mygglarver. Vad har du för taktik för att få dem att överleva?

            // Christian
            160 l: Mosaikguramis (1+2), Kilfläcksraspora (9), Siamensis (3), Ancistrus, Kuhlii.
            "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Ja, det är ganska fantastiskt! Jag har haft min hona i tre veckor, men hon var stor när jag köpte henne. Tror snarare att hanen var flaskhalsen, han är mycket mindre (köpte honom tillsammans med en större hane i tron att den lille var en hona. Den stora hanen, som var en snygg fast ilsken typ, har fått flytta härifrån). Jag har läst någonstans att man om man vill ha lek på labyrintfiskar inte får ha en större hona, men det verkar vara helt fel.
              Angående överlevnaden: Jag testar två vägar. Några yngel (kanske 50) har fått flytta över till ett 30-liters, där de är ensamma. Resten bor kvar i det stora akvariet med sina föräldrar och 10 amanoräkor. Filtret är igång (fast det är tursamt nog ganska guckigt nu, så det är ingen vidare genomströmning), med en nylonstrumpa över insuget. Hanen åker ibland och hämtar några yngel därifrån och spottar upp dem vid någon flytväxt. Honan är rättså sugen på att ha en festmåltid på barnen, men hanen jagar in henne i ett hörn där det finns mycket rötter och javamossa. Han är inte särskilt hårdhänt (hårdfenad?) så det verkar gå bra. Har börjat ge ynglen infusorier och Liquifry nr 1, men det är svårt att se om de äter. Fast de simmar mot "diset" och är gärna däri, så jag gissar att de äter.
              Skälet till att de flesta får gå i stora akvariet är att vi åker på semester om två veckor. Kan inte be fiskvakten komma flera gånger om dagen för att mata ynglen, och jag tror de har större chanser att hitta ätbara saker i det stora akvariet. Funderar på att skaffa en sån artemiakläckare som man hänger i akvariet för att de ska få lite bättre tillgång på mat.
              Har någon några bra idéer om hur vi ska klara ynglen under semestern tar jag tacksamt emot dem!
              (För övrigt har hanen just börjat bygga ett nytt skumbo. Han är inte klok!!)
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • Idanajad
                • May 2005
                • 465

                #8
                Nu går de åt. Först for hanen runt och tog hand om alla yngel och såg till så honan var nere bland rötterna. Sen, plötsligt, kom han på det: mmm, de här små grejerna smakar ju bra. Så nu har ganska många fler fått flytta till 30-litraren, men ett rättså stort gäng får försöka klara sig i stora akvariet. Jag hoppas att några ska hitta javamossan. Det känns inte som någon katastrof att en hel del blir mat. Försökte räkna dem när de var nykläckta och hängde vid ytan, och kom fram till att det var mellan två- och åttahundra. Naturen slösar med liv...
                Peccator est aquarifex

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Ta en sväng till Clas Ohlson och skaffa en lupp, det är tokroligt att se dom små äta.

                  Börja kläcka artemia om några dagar, då tokväxer dom
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Idanajad
                    • May 2005
                    • 465

                    #10
                    Lupp förstås!!! Börjar nästan få lite ont i ögonen nu. Tack för tipset! Jag funderar på hur mycket de kan tänkas växa på två veckor. Har de hunnit förbi "mums vilka goda barn"-storlek tror ni?
                    Peccator est aquarifex

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      #11
                      Sitter och tittar ganska mycket på mosaikynglen (som har blivit färre nu, men ändå är ganska många). I bakre delen av magen syns en lysande ljusblå prick. Är det simblåsan? Funderar också på hur ofta de brukar leka. Mina stora har under eftermiddagen fyllt ett nytt skumbo med rom (exakt en vecka sedan sist).
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Kolla min zoon, där finns lite bilder på dvärgguramiyngel. Inte samma firre men du får nog lite hum om hur de växer där...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Idanajad
                          • May 2005
                          • 465

                          #13
                          Oveb: jag plöjde hela blogen innan jag kom på att det var zoonen du skrev. Lite trött av allt yngeltittande... Lustigt, dvärgynglen är ganska olika mina mosaikyngel (som iofs bara är en vecka än, men iallafall), jag hade trott att de skulle vara identiska.
                          Är det någon som har koll på lekfrekvens hos guramier? Funderar på om jag ska göra något så att mina inte vill leka hela tiden. Det verkar så jobbigt för hanen att dona med allt smått, och så tråkigt för honan att bara få vara vid rötterna. Eller brukar de ligga i ett tag, och sen ta en paus?
                          Peccator est aquarifex

                          Kommentar

                          Arbetssätt...