Betta Imbellis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    Betta Imbellis

    Hej!
    Är det någon som har erfarenhet av denna kampfisk, fredlig kampfisk? För jag tycker att de vanliga kampfiskarna är lite jobbiga när knappt honorna kan vara tillsammans... Jag är mycket intresserad av just kampfiskar och vill därför inte sluta men tänkte prova på denna form av dem... Är de svåra att få tag på? Hur känner man igen dem? Berätta gärna om era eventuella erfarenheter =D
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Mina erfarenheter är trista, jag vet.

    Köpte ett fint par å Akvarielagret. Hade dom i mitt "större" kar på 112l. Såg dom ALDRIG! De åt inte och den hanen fick svamp, han är nu död. Honan är också inne för avlivning då hon har svält ihjäl sig och är helt apatisk. Om man ens ska hålla denna fisk ska det vara i typ 20-40l ENSAMMA med någon enstaka mal. Mycket växter och fin sand *mina gillade inte grus*. De är rätt kräsna vad gäller mat. Antingen levande eller smått fryst. Sök på bilder på Google.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Bra bilder och mycket information om vilda bettor:


      Jag tror inte att det ska vara särskilt svårt att få tag på B.imbellis, bl.a. Åleds brukar ha den på sina listor. B.imbellis, splendens, smaragdina (och ett par till) hör till samma artkomplex och har liknande kroppsform, men det är bara splendens (odlingsform) som har slöjfenor. Hos vildformerna är hanen bara klatschigt färgglad i lekdräkt (men leker gör de ofta om de mår bra) och alla har samma färg.

      Jag har ingen erfarenhet av imbellis, men mina smaragdinor (2 hanar och 4 honor) går i ett 40-liters akvarium och det går bra. Lite viftande med fenor och gällock, men inga blodiga slagsmål. Jag har också 2 par B.coccina i ett annat 40-liters, samma sak där. Båda akvarierna har svag cirkulation (luftdrivet skumgummifilter) och rätt så dämpad belysning, mycket växter.

      Mvh Cecilia
      Senast redigerad av cecilia; 22 June 2005, 09:02.

      Kommentar

      • Mini_agge
        • May 2004
        • 165

        #4
        Ok, tack för svaren =D Får se hur det blir med detta... Ska försöka hitta så mycket info som möjligt.
        ASTA =)






        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

        Kommentar

        Arbetssätt...