kampfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • loomis imx
    • March 2005
    • 169

kampfisk

jag undrar hur man vet att kamp fisk paret leker??? har i allafall ett skumbo på väg men hanen har ju nästan ätit sönder fenorna på honan. varför? dom två är i ett eget litet akvarium så dom får ju va ifred.....
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=465933
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

Ursprungligen postat av loomis imx
    jag undrar hur man vet att kamp fisk paret leker??? har i allafall ett skumbo på väg men hanen har ju nästan ätit sönder fenorna på honan. varför? dom två är i ett eget litet akvarium så dom får ju va ifred.....
    När de leker, just under själva akten, så slingrar han sig runt henne tills hon flyter upp till ytan och alla ägg "ploppar" ur henne. Då tar han dem i munnen och lägger de i boet.
    Satte du i honan efter hanen? Då kan hanen tycka att hon inkräktar på hans revir, samma sak hände mig.
    Eller så tycker han helt enkelt inte om henne. Bäst är egentligen att ha flera honor tillsammans med en hane, så att han har lite att välja på, så att säga...
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.

Har man bara kunskap, kan man klara allt.

Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

*Kunskap är makt*

Kommentar

• loomis imx
      • March 2005
      • 169

nej jag la i dom tillsammans. det händer just ingenting. skumboet är kvar men honon gömmer sig för hanen hela tiden blan stenarna. han jagar henne hela tiden. finns ju snart inget kvar av den lilla stackarn..... ska jag köpa en till hona och lägga ner eller?
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=465933

Kommentar

• Dreeamcatcher
        • August 2004
        • 179

nej jag la i dom tillsammans. det händer just ingenting. skumboet är kvar men honon gömmer sig för hanen hela tiden blan stenarna. han jagar henne hela tiden. finns ju snart inget kvar av den lilla stackarn..... ska jag köpa en till hona och lägga ner eller?
        absolut inte! Bara en hona åt gången annars kommer hanen bli förvirrad!

prova att ta ut honan och låt henne vila upp sig en vecka, under tiden kan hanen få bygga i lekkaret i lugn och ro..sedan kan du lägga honan i en glasburk i själva akvariet så att hanen kan se men inte röra.
        Efter yttligare 2-3 dagar kan du prova släppa ner honan om hanen byggt skumo osv.

lycka till
        Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

Allt du behöver veta om kampfisken!

Kommentar

• DjHypnoz
          • March 2004
          • 162

Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
          absolut inte! Bara en hona åt gången annars kommer hanen bli förvirrad!

prova att ta ut honan och låt henne vila upp sig en vecka, under tiden kan hanen få bygga i lekkaret i lugn och ro..sedan kan du lägga honan i en glasburk i själva akvariet så att hanen kan se men inte röra.
          Efter yttligare 2-3 dagar kan du prova släppa ner honan om hanen byggt skumo osv.

lycka till
          Jag har försökt oldat kamp 3ggr med denna gången. då har jag gjort på lite olika sätt angående när man lägger ner honan/honorna..

Denna gången, enda gång jag lyckats få till lek, det redan efter första natten.. släpte jag ner både en hane och 2 honor samtidigt..

Nu har jag 30 frisimmande yngel
          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

Kommentar

Arbetssätt...