Kamphonan en hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kirameki
    • November 2004
    • 18

    Kamphonan en hane?

    Alltså, för ungefär fyra månader sedan så köpte jag en söt hona, hon var randig från början och började sedan växla till att bli färgad lite då och då. Nu är hon nästan alltid blå/röd och har slagits väldigt mycket med hanen när jag försökt få dem att leka. så nu har båda äntligen läkt ihop efter bråket, och är särade på. Men jag har tänkt "jaja, det är bara en aggressiv hona". Fast nu har jag köpt två små honor (som antagligen är honor i alla fall, dom är verkligen inte fullvuxna) och dom är hon på och jagar hela tiden. Och dessutom KANSKE hennes fenor håller på och växa, jag är verkligen inte säker, men det skulle kunna vara så. I alla fall så undrar jag: Är hanarna randiga när dom är mindre?
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Det finns även varianter av kampfisk som är randiga fast de är hanar. Inte om de är rena Betta spelendens men om det är någon annan variant är det fullt möjligt att det är en hane du har. Detta fick jag själv lära mig när jag misstänkte samma sak...
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      flera av hanarna som jag har fött har varit randiga innan dom blev könsmogna. Men har h*n en vit prick (äggledarröret) under magen så vet man att det är en hona. Jag har en hona som är VÄLDIGT agressiv av sig, hon höll på att slå ihjäl sin son när dom gick i samma akvarium. Dessutom så är hon väldig arg på andra honor också så därför så är hon ensammen just nu.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      Arbetssätt...