Hjälp-vill inte lämna bort min kampfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Hjälp-vill inte lämna bort min kampfisk!

    Detta har hänt: Helt plötsligt har någonting hänt i mitt 65 liters akvarium som gör mig både orolig men framförallt ledsen. Två av mina honor började hålla sig gömda för ca 2 veckor sedan. Har haft mycket att göra så jag har inte hunnit titta på dem och begrunda det så mycket. Sen i tisdags när jag kom hem så var ena honan död! Min stora vackra blåa hona låg i kolplantan och tryckte och när jag skulle se om hon var dålig och petade till henne, så for hon ut med en himla fart och genast var hanen på henne! Jag undrar nu varför?
    Den som dog misstänker jag ytterst svagt att det kanske kanske var en hane - finns bild i mitt galleri här på zoopet - men samtidigt så borde det ha märkts mycket tidigare då mina honor är väldigt stora och garanterat fullvuxna.

    Från början var det hanen och 3 honor. En av honorna har dött och en annan vågar inte visa sig i karet. Den 3e honan bryr han sig inte alls om?
    Först tänkte jag lämna bort min blåa hona (hon står på mitt skrivbord på jobbet i en platspåse nu) men det VILL jag verkligen inte! Så nu funderar jag på att ta med henne till djuraffären och få bekräftat från dem att hon är en hona (vilket jag är 99,9% säker på) och så köpa 2-3 honor till. Kanske var de för få, kanske var det för få gömställen? Igår köpte jag växter (cabomba o skruvvallesneria + nåt annat) så nu finns det gott om plats att gömma sig på.

    Ni som har erfarenhet - ska jag försöka med fler honor och se vad som händer? Vill verkligen inte göra mig av med henne - hon är en av de första fiskarna jag skaffade och hon är så himla vacker! Finns det nåt annat jag kan göra?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Nu har jag iaf varit på Mammut och köpt 3 honor till. Hon som jobbar där (o som ger intryck av att vara väldigt kunnig - det finns 2 tjejer som är det där) trodde oxå att Azura (min blåa hona) är en hona även om det finns kampfiskarter där hanen också kan vara randig... Nu är det iaf 3 väldigt randiga honor i påsen och vi får se vad Tyson säger när han får 5 bruttor och jaga istället för bara 2-3. Kanske lugnar han ned sig. Annars lämnar jag tillbaka dem nästa vecka. Lär väl se redan ikväll vad som händer...*håller tummarna*
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      hoppas de löser sej, är precis på G att köpa 4-6 kamphonor å lägg ner i mitt lilla 54liters, å efter ett tag även en hane då...

      ja tror också att de e bättre med många honor till 1st hane
      Tjopp...

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Är inte 6 kampfiskar på 65 liter vatten väldigt mycket?

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          kanske e bättre med 3-4st å 1st hane.....
          Tjopp...

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Hade 3 på en hane och hur det har gått har jag ju tyvärr fått befara (läs ovan). Detta är ett alternativ jag tänkte testa iaf för att se hur det går. Dessa nya honor är små dessutom till skillnad mot mina gamla. Just nu så tycker jag att det funkar med antalet men det bara under förutsättning att kampisarna käkar upp nykläckta guppys som kommer då och då. Annars får jag nog börja mata min ciklider i det större karet med guppy-yngel.
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • glimten
              • May 2004
              • 150

              #7
              Du får hoppas på det bästa. Får dom bara in maten i munnen så äter dom, matar själv mina bettor med guppyyngel när det finns.
              Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

              Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Ursprungligen postat av mckvinnan
                Hade 3 på en hane och hur det har gått har jag ju tyvärr fått befara (läs ovan). Detta är ett alternativ jag tänkte testa iaf för att se hur det går. Dessa nya honor är små dessutom till skillnad mot mina gamla. Just nu så tycker jag att det funkar med antalet men det bara under förutsättning att kampisarna käkar upp nykläckta guppys som kommer då och då. Annars får jag nog börja mata min ciklider i det större karet med guppy-yngel.
                jag trodde han menade mig först när han sa att 6 var för mycket... därför skrev ja 3-4st... sry
                Tjopp...

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Tja...54 liter är ju ännu mindre än 65 så det spelar ju ingen roll vem av er jag menade. Men jag kan alltså ingenting om kampisar, jag bara tyckte det lät mycket. Det kanske är helt ok!

                  Mvh Eva :-)

                  Kommentar

                  • mckvinnan
                    • December 2004
                    • 760

                    #10
                    Hmm... det man verkligen kan säga om kampfiskar är att de är väldigt lugna och coola fiskar (förutom när de uppvaktar eller slåss vilket de under normala förhållande i ett "strömt" akvarium inte gör) och gillar att ligga (!) på botten och under rötter och bland blad. De är utmärkta jägare men gör detta genom att smyga och fixera bytet några centimeter ifrån helt blixtstilla för att göra en otroligt snabb attack - har sett dem jaga guppyyngel i mitt kar - fascinerande! Känns som att de inte alls är lika krävande på yta som andra fiskar som jag har som rör på sig mycket och aktivt. Det viktigaste för kampisar tror jag är ett akvarium med mycket växter och skrymslen och vrår. Zoopetrekommendationen är 50 liter och då man bara kan ha 1 hane och då ska ha minst 4-5 honor så antar jag att denna rekommendation borde räcka till det? Men sen är det ju alltid bra med stora akvarium - ingen fisk mår ju iaf dåligt av det.

                    Blir jag alltid lite glad när jag läser om dem som bryr sig om storleken på karen till fiskarna - såg i helgen på Akvariepiraten i Malmö hur de sålde kampfiskhanar ihop med ett 2l (!!!!) akvarium för 125kr! Ett paketpris och vilket öde för en kampfisk i 2 år! SJUKT! Ville köpa dem allihop... *suckar*
                    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      verkar hanen lugnare ?
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • mckvinnan
                        • December 2004
                        • 760

                        #12
                        Nja snarare konfys och rätt upptagen. Han har ju flickor överallt. Fast å andra sidan så är kampfiskar fantastiskt duktiga på att gömma sig (då de kan ligga still i flera i minuter) så periodvis såg jag ingen hona alls utan bara hanen som simmade omkring. Men det är lite kul att få se honom verkligen spänna upp sig för honorna - han blir ju så stilig då.

                        Vad som händer med min ursprungliga hona vet jag inte riktigt. Hon lade sig genast i kolplantan igen och där låg hon och gömde sig. Jag avvaktar och ser vad som händer. Hon hade inte magrat nåt iaf eller så så hon verkar ju må bra i övrigt och lämnar bevisligen plantan för att äta (inte för att jag såg det men men) och för att hämta luft vid ytan... De nya honorna anpassade sig fort och lätt iaf.
                        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                        Kommentar

                        • svein
                          • June 2003
                          • 114

                          #13
                          Husk at i utgangspunktet så er en Betta hanne en solitær fisk, altså den holder seg i naturen mye for seg selv, og har egentlig et fiendtlig forhold til hunnene unntatt når de leker, men som man kan se etter at leken er over så blir hunnen jaget bort.
                          I naturen så vil hunnen lett ha muligheten til å flykte, men i små akvarier kommer de ikke unna pga. glassveggene, og det man ofte regner med er at en domistiserende Betta har et revir område på 50-60 cm.

                          Bettaen er som de fleste vet avlet i lang tid, og derfor vil man alltid få forskjellig temperament på hannene også forsåvidt hunnene, så derfor må man alltid studere nøye hvordan hannen oppfører seg mot hunnene den første tiden, og av og til får man slike resultater som mckvinnen opplever.

                          Så min anbefaling er at man skiller dem, da får de alle et bedre liv :-)
                          Jeg er i utgangspunktet motstander at hannen går sammen med hunner, kun ved lek.
                          Ja, jeg vet at mange har et lykkelig resultat med å ha hannen sammen med hunnen, men da tilbake til forskjellig temperament, man kan aldri gi et fasitsvar.

                          Jeg har hatt ca. 2000 Bettaer de siste årene og har alltid vært nøye med å skille kønnene, og har derved aldri hatt problemer :-)
                          mvh
                          Svein
                          I always fight for the fighter
                          http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                          Kommentar

                          • mckvinnan
                            • December 2004
                            • 760

                            #14
                            Tack Svein för ditt inlägg, uppskattas stort!

                            Det märkliga är att i ett ½ år så har det gått helt problemfritt och de har varken växt eller någonting sådan under detta år (alltså har de inte blivit könsmogna utan var det redan från början). Hanen är extremt lugn av sig och bryr sig även nu rätt lite om honorna. Min vita hona som han gått tillsammans med hela tiden ignorerar han helt!

                            Jag tror helt och fullt på din uppfattning att det bästa vore att hannen fick gå själv - om jag bara hade vetat det när jag köpte dem så hade jag bara köpt honom och inga honor! Var helt novis på akvarier och fiskar (är väl kanske det fortfarande kan jag känna) och visste inte bättre.

                            Mest undrar jag vad som gjort att han NU helt plötsligt blivit som han är.. sen funderar jag på om Azura blivit bekväm av sig - de andra blir ju lite (faktiskt bara väldigt lite) jagade av hanen - och väljer att ligga i kolplantan och slippa simma undan från hanen. De stora kampfiskarna är ju rätt loja av naturen (alltså hanen och de två gamla honorna)....
                            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                            Kommentar

                            • svein
                              • June 2003
                              • 114

                              #15
                              Nå skal jeg ikke leke "fiske psykolog" en fiskehjerne er alt for liten til det :-))

                              Men adferdsmessig er det kanskje ikke så vanskelig å forstå, kampfiskene blir jo som alt annet på denne jord,,,,,,eldre, og jeg har selv sett på mine kampfisk at de kan bli mer agressiv etterhvert som de eldes (som mennesker, hmmmmm)
                              Det kan også være en liten detalj som har "vekket" hannens agresivitet dersom han har vært lugn før, men som sagt, jeg synest ikke det er direkte merkelig at han har blitt mer agressiv, og som sagt nok engang, en hunne er i utgangspunktet en"fiende" av hannen så lenge han ikke skummer.
                              Mitt syn på å ha kun en hanne i et pent lite beplantet akvarium er et syn jeg har forfektet hele tiden, nettopp pga. bettaens temperament.
                              Desverre er det en helt vanlig hovedregel at man anbefaler 1 hanne på 2-3 hunner og det gjør man vel antakeligvis for vi mennesker liker jo å tilføre menneskelige egenskaper til fiskene våres, altså slik vi lever skal fiskene leve :-)
                              Og jeg har fått 100 vis av mail som uttrykker nettopp det,,,,,,,,, "det er så synd på min hanne dersom han skal gå alene, han må jo ha noen hunner", men nei, en hanne blir mye lykkeligere dersom han kan slippe å stresse med å jage hunner hele dagen lang.

                              Uansett så får du ha lykke til, og dersom du ser på min hjemmeside så kan du til du har bestemt deg, sette hannen i en liten boks på ditt skrivebord med en plante i

                              Svein
                              I always fight for the fighter
                              http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...