Ny dvärggurami men så stressad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Ny dvärggurami men så stressad!

    Jag köpte en ny dvärgguramihane i går (underbar blå/grön färg). Jag har honom nu i en plastbalja eftersom han hade vita prick när jag köpte honom så jag medecinerar honom just nu. Problemet är att han är så otroligt stressad, han simma omkring och simmar rakt in i väggen mm.Brukar dom vara väldigt lättstressade?

    Jag kommer att avla på honom men visst är det precis som med kampfiskar när det gäller första maten dvs artemia och Liqurifry (Stavning?)?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #2
    Han kanske tycker att det är för trångt...
    Hur stor är baljan? De vill gärna ha flytväxter och vanliga växter att gömma sig i. Han mår uppenbarligen dåligt om han har detta stressade beteende... Varför köpte du en fisk med Vitaprick? Eller märkte du inte det förrns du kom hem kanske... Stress påskyndar inte tillfrisknandet direkt... Försök att ta bort/ ändra på det som stressar honom. Det där med maten vet jag inte, men det låter logiskt.
    Lycka till!






    Kommentar

    • nyalbel
      • June 2005
      • 5

      #3
      Stoppa in en kruka eller så. Han repar sig nog ska du se. Mina rubins var lika danna första dan... den stor du vet dog dock...

      Funkar medlet jag gav dig? Kom ihåg att han ska ha några droppar varje dag.

      Svar på förra inlägget: Hon visste om vitapricken men det var inte så allvarligt och hon fick den för halva priset. Samma med mina rubin guramis.

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Ursprungligen postat av aqua J
        Han kanske tycker att det är för trångt...
        Hur stor är baljan? De vill gärna ha flytväxter och vanliga växter att gömma sig i. Han mår uppenbarligen dåligt om han har detta stressade beteende... Varför köpte du en fisk med Vitaprick? Eller märkte du inte det förrns du kom hem kanske... Stress påskyndar inte tillfrisknandet direkt... Försök att ta bort/ ändra på det som stressar honom. Det där med maten vet jag inte, men det låter logiskt.
        Lycka till!
        Som sagt så visste jag det men det är inte lätt att få tag på en blå hane så jag köpte honom för 30kr, det var bara några prickar på fenorna.

        Baljan är på 30L, men han ska bara vara där i för att leka, sedan ska han flytta till ett 133L. Han har flera växter dock bara plast just i denna bunke eftersom vanliga har en tendens att skita ner vattnet när man inte kan rensa på ett tag. Han är fri från vita prick just nu, så därför så ha han fått bytt vatten och bortplockat gruset och är nu redo för att få sig en tjej så fort han byggt ett nytt skumbo.
        Han är lite lugnare nu, han blir bara rädd när man tar bort locket och går förbi honom eftersom han har stått på golvet så har det ju vibrerat när man har gått förbi.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        Arbetssätt...