Sköter inte skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Sköter inte skumbo

    Jag har en lite överenergisk nybliven honungsgurami pappa som inte verkar veta riktigt hur han ska göra, så nu flyter det rom på ytan i akvariet utan något skum att vara i. Han bygger små bon här och var men lämnar dem sedan och bygger ett nytt fastän det redan finns rom i ett annat. Och när han inte underhåller boet spricker naturligtvis bubblorna och rommen flyter iväg.
    Så nu undrar jag, ska jag bara håva upp rommen till ett yngelkar utan pappan, eller ska jag flytta med honom, eller ska jag låta det vara som det är och hoppas att han snart börjar förstå vad han ska göra?
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    själv skulle jag nog lämna det som det var annars kommer hannen inte veta hur man gör nästa gång och förhoppningsvis gör han det om du låter honom försöka. är ingen expert så jag är inte säker på att det är rätt men det låter ganska rimligt tycker jag
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Varför inte skopa upp (inte håva) äggen till ett annan burk och se vad som händer.
      Om hannen inte tar hand om äggen ordentligt blir det ju i alla fall inget i den burken.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Jag vet inte hur det är med guramis, men kampfiskar kan ibland få för sig att flytta boet om något stressar dem. Har du cirkulation på vattenytan - i så fall kan det vara det som stör. Försök flytta både "pappa" och skumbo (det KAN gå att få med skumboet helt med hjälp av stor försiktighet och ett litet djupt fat) till ett eget akvarium. Hanen putsar rommen och håller den därigenom fri från svampangrepp. Dessutom ser han till att ynglen stannar i boet innan de kan simma själva.
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Har du flytväxter som han kan bygga av ??
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej!


            Mina honungsguramis lekte nyligen. 1 hona och 1 hane flyttades till ett separat 100l-akvarium. De lekte sen blev hanen aggressiv så att honan fick lov att flyttas. Hanen gick ett dygn till i akvariet sen flyttades även han.

            ... och nu har jag 50+ PYTTEsmå honungsguramiyngel

            dagen efter hanen flyttat tillbaka till 450l så byggde han skumbo igen, fast jag tror inte det fanns rom där. Är du säker på att det finns rom i boet han överger?

            Jag läste att just denna guramis skumon var flyktiga, dvs inte alls lika synliga som t ex mosaikguramis.

            Lenis
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            Arbetssätt...