Bottenmopp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Bottenmopp!

    Gör man en bottenmopp på samma sätt som en vanlig men utan flytelement? Kanske ska den vara kortare och yvigare? Hur brukar man låta den ligga på botten, en en hög/härva eller mer ordnat? Brukar man tynga ner den med något eller ska den röra sig med cirkulationen utefter botten?
    Jag tänkte lägga ner något sånt till blåögon (P.signifer).
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #2
    "Gör man en bottenmopp på samma sätt som en vanlig men utan flytelement?"

    Ja, när garnet blir genom våt sjunker det tillbotten. Jag har aldrig behövt tynga ned dem. Jag odlar i ett speciellt kar och där lägger jag ned ett antal moppar 5-10 stycken och sedan får de vara ifred ett dygn. Tittar igenom mopparna varje dygn. Odlingen pågår 4-5 dygn därefter avbryter jag det.

    Före odlingen har jag separerar honan från hanen och sett till att de får bra och något fetare mat, framför allt honan. Jag justerar alltid in vattenvärderna för och för en loggbok över fisk, vattenvärden (pH, KH temperatur) och odlingsresultat.

    Undantaget från detta har varit Cyprinodon där jag använt en annan teknik som fungerade över förväntan.
    500+

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Min första bottenmopp gjorde jag cirka 10 cm lång men jag tycker inte den blev bra även om jag faktiskt använder den.
      Det beror ju också på om det är fisk som gärna vill in i moppen eller inte.
      Till mina anuella killis använder jag nu 15-20 cm långa moppar (50 varv = 100 trådar) och dessa låter jag ligga i en kruka i vilka fiskarna dyker ner och lägger sina ägg.
      Första dygnet kanske jag lägger dit en sten för att tynga ner den men senare ligger den kvar av sej själv. Men det måste väl även bero på cirkulationen i burken vilket i mitt fall är noll. Vad gäller härva eller inte så föredrar jag "inte" eftersom det då blir lättare att leta genom moppen efter äggen.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Tack så mycket för bra svar från er bägge. Det där med härva och leta efter rom var ju en bra synpunkt. Den hade jag väl kommit på första gången jag testat och det inte funkat så bra
        Är det någon som testat riktigt långa moppar som både hänger och ligger på botten?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Med så små akvarier som de flesta killioter har så blir flytmopparna oftast så...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Och jag som testade olika stora böcker mot lillkarets höjd när jag skulle göra mopp åt mina killis. Det är väl bara första gången man är så petig antar jag
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...