Aggresiv Sjöstedt`s killi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lhoria
    • March 2005
    • 58

    Aggresiv Sjöstedt`s killi

    Hej
    Jag har nu skaffat killi för ca 1 1/2 månad sedan sjöstedt`s de tyckte jag var fina .Jag köpte bara ett par för att titta på =/. Nu har dock hanen blivit helt rabiat tagit död på 7 guppys samt i pristella mobar gurami paret och går tilloch med på min choklad mal på ca 15 cm , killi hanen är ca 6-7cm honan drygt 4cm . Kvar levandei akvarieti detta nu är en guppy hona ,2choklad malar 9 pristela och 1 gurami hona . ph drygt 7 behövs mer eller mindre??? ganska mjukt vatten men hård karbonat hårdhet ( tror jag det hette) .25-26 grader finns två små grottor i bakgrunden och en stor uppbyggd i akvariet tre anubis plantor en uppdelad ??? kakomba eller nåt hette den samt en annan stor bladig mark levande växt . akvarium på ca 120 liter .

    Snälla hjälp vill ju inte misssköta mina fiskar ....
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460021

    Om man inte frågar får man inte veta
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag ser att hannen har sparat guppy-honan. Jag hade en 10 cm hanne till nyligen som inte åt upp den 2 cm platy-hona han fick till mat.
    Men allvarligt talat om man blandar sjoestedti med småfisk får man väl räkna med att en del blir mat. Och att sjoestedtin även utmanar större fisk om herraväldet i det lilla akvariet. Jag satte ihop en sjoestedti-hanne och en lineatus-hanne en gång och det blev strid minsann. Vem som anföll vem gör detsamma eftersom någon annan här i staden gjorde detsamma med samma resultat men motsatt attackerande art.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lhoria
      • March 2005
      • 58

      #3
      ????

      Finns det inget man kan göra för att få honom mindre aggresiv??? ändra på miljön annan temp lr liknande???
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460021

      Om man inte frågar får man inte veta

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Tyvärr Lhoria, Fundulopanchax sjoestedti är en aggressiv art som ibland äter småfisk. Fiskarnas naturliga beteenden kan man inte göra något åt. Möjligen kanske småfiskarna klarar sig bättre om det finns massor av täta växter och andra gömställen i akvariet, men hur kul är det? Då ser du ju aldrig fiskarna, och frågan är om inte en och annan skulle stryka med ändå. Ska du ha Fp. sjoestedti ihop med andra fiskar ska dessa vara av samma storlek eller större. Som fullvuxen blir arten över 15 cm lång, så tuffa ciklider borde gå bra. Det finns andra killis som passar betydligt bättre ihop med småfisk, t ex Epiplatys dageti, Fundulopanchax scheeli och Chromaphyosemion bitaeniatum. Mitt råd är att du gör dig av med dina Fp. sjoestedti och satsar på sådana i stället. Det skulle vara synd om du fick uppfattningen att killis är aggressiva och besvärliga (en alltför vanlig fördom) när det finns så många fina sällskapsfiskar i gruppen. De flesta trivs utmärkt i vanligt akvarievatten med ca 22-25 grader.

        Olle

        Kommentar

        Arbetssätt...