Odlar-frågor om Killis.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Odlar-frågor om Killis.

    Nu har jag läst en del detaljerat om att odla killi. Har sedan innan ett A. australe-par i 63l med lite platys å en mal. Har läst att de går ihop med andra killi arter *snälla, fredliga arter* och har därför funderar på att skaffa 1 hane och 2 honor av nån art. Kan de gå i 63l vanligtvis och sedan när man ska odla flyttas till ett plastkar där de ska leka. Sedan ta bort dom när de lekt klart? Eller är det här för stressande för fisken?
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har inte haft A. australe, men är de som andra killis så leker de mest hela tiden... Man lägger i en lekmopp eller ruska med javamossa som de lägger äggen i, sen flyttar man ut moppen/ruskan till odlingsakvariet och låter ynglen kläckas & växa upp där.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      mm, men i de karet får ingen "mopp" plats..å ja har en massa av javamossa..

      frågan är mer specefikt såhär;
      Kan/ska jag flytta killisarna (oavsett art) till ett annat kar för lek och sedan flytta tillbaka dom?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Båda varianterna går vanligtvis bra.
        Dvs finns lekmopp låt dom leka där och flytta sedan lekmoppen till ett annat akvarium för kläckning.
        Givetvis kan man också förflytta javamossan eller fibertorven om man använder detta istället.
        Eller låt killis leka en till två veckor i ett separat akvarium och avlägsna därefter föräldrarna och ta sedan hand om ynglen (jag brukar kalla detta för naturlig odling - går även bra med t ex Kejsartetror)
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Tack Erikthur.

          Vilken killi skulle du rekomendera till mig? En lättlekt och inte alltför svåruppfödd sort. *vill HELST inte bråka med artemia å annat levande foder då jag har allvarlig insektsfobi.*
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av gladhertha
            Tack Erikthur.
            Vilken killi skulle du rekomendera till mig? En lättlekt och inte alltför svåruppfödd sort. *vill HELST inte bråka med artemia å annat levande foder då jag har allvarlig insektsfobi.*

            Sorry - killis behöver artemia eller mikromask som yngel till att börja med.
            OK det finns monsterkillis som mycket snart äter levande fiskar men det tror jag inte var det du åsyftade.
            Och ju mer levande foder du kan ge dina killis desto bättre går det.
            Det gäller nog många andra fiskar också när jag tänker efter...
            Men vill man verkligen lyckas med killis måste man nog också tänka levande foder...
            Bra arter att pröva på är t ex Fundulopanchax gardneri (Nsukka men även andra varianter) eller Aplocheilus lineatus och många andra för den delen. Jag har dock sett att Nsukkan kallas för "killi-världens guppy" och jag kan nog inte argumentera däremot. Många i Uppsala mötte killis för första gången genom mina Nsukka-yngel på 1980-talet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Hmm..okej..de va ju de mindre roliga. Vet du något enkelt och fräscht sätt att odla artemia? Som inte kladdar eller så?
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
                Det är ju Azur...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Och jag behöver inte ha doppvärmare för killis va? Dom trivs väll i rumstemp.?
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Temperaturen beror på arten.
                    Det finns dom som tål is på ytan.
                    Och andra som vill ha det varmare.
                    Men oftast klarar dom av rumstemperatur.
                    Jag brottas just nu med en art som inte vill lägga ägg...
                    Fick en tankeställare från en odlare i Storbrittanien som lade märke till minskad äggläggning när han oavsiktligen lät temperaturen i sitt fiskrum stiga över 25 grader. Jag har minskat från 27 till 22 i den burken och fisken har i alla fall piggnat till dock utan äggläggning - nästa steg var att avlägsna två rötter och se vad som händer härnäst...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      har läst den...men funderar lite med de där med sållet. *trög och dum*

                      Finns artemiasåll att köpa i akvarieaffärn eller?
                      Varför gör man det? :P
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Artemiasilen kan du oftast köpa i zoo-affären.
                        Eller köp en finmaskig engångstesil i livsmedelsaffären.
                        Syftet är att inte få med så mycket saltvatten till yngelburken.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Janne Wester som har Södermalms akvarieaffär har en väldigt trevlig killi i butiken som heter Chromaphyosemion bitaeniatum "Afanyngang, TMBB 90/13". Den kan jag verkligen rekommendera. Snäll och snygg. Jag har ett par i ett 18-literskar med mycket växter och lekmopp. Nu är dom minst 30 st som trängs i karet utan att jag gjort mer än matat med bra levandefoder. Åk till Jannes butik, där får du ALL hjälp med att komma igång med killis.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            #14
                            Jo jag har pratat med honom på en auktion när jag skaffade mina australe. Har sagt till mamman i huset att jag vill dit och köpa killis och levande foder ngn gång. Även lite levandefoder-tips.
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...