Killis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    Killis?

    Tja!
    Är det nån som har några bra alternativ av kilis som passar in på dom här punkterna

    *112 liters akvarie
    *ska gå ihop med thomasciklider
    *helst hålla sej mycke eller bara vid ytan
    *inte va allt för svåra att få tag på eller dyra
    *och gjärna kunna gå bra i stim

    Hoppas nån kan hjälpa mej har alldrig haft killis men andra fiskar i över 5 år

    Och såg ja i ett annat inlägg att det fanns killis som kunde gå själva ie tt 20 liters kar stämmer det??
    eller är det bara under leken?
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Ditt akvarie är ja...lite för stort..Om du nu vill se fisken..och med ciklider? njaah...
    Rent generellt ska man ju faktist ha killis i artakvarium och därtill. Jag har ex. med ett gäng platy. De bråkar inte. Killin i sig är överallt i akvariet enligt min åsikt (jag har A. australe).

    Killi fiskar kan gå i minimala akvarium. De flesta kan gå i 20l, utan problem. De flesta arter ska odlas/lekas i minimala akvarium. Vissa klarar 2l.

    I den lokala djuraffärn är killis, nja, en omöjlighet. Men t.ex södermalms akvarieaffär har inne ofta (då ägarn är intresserad och seriös i ämnet). Har även sett någon enstaka på akvarielagret för en tid sen. Jag köpte mina på en auktion i sthlm. *Södermals akvarieaffärs ägare, Janne sålde. Egenodlat*
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Massor skulle funka finemang i ditt akvarium. Jag skulle kanske särskilt rekommendera nån av de riktigt 'skottsäkra' killina, som blå lyrstjärtskilli (Fundulopanchax gardneri). Det finns ett flertal varianter, men hos de vanligare ser hanen ut ungefär så här:


      Som de flesta killis är de inte skygga, hyfsat aktiva, äter allt de får, förökar sig mycket lätt, och går bra ihop med små snälla fiskar (som tomas-ciklid eller fjärilsciklid eller tetror). Hanarna bråkar en del med varandra, men du kan säkert ha flera hanar i ett 110 liters. Blå lyrstjärtskilli är dessutom den i särklass vanligaste arten, och man ser den i lite större zooaffärer då och då.

      Killis brukar mycket riktigt hållas i pyttesmå artakvarier, men mest (enligt min mening) för att kunna odla så många arter som möjligt på så liten yta som möjligt. Massor av dem, särskilt bland icke-årstidsfiskarna, fungerar perfekt i sällskapsakvarier. Årstidsfiskarna är lite svårare, eftersom de är kortlivade och hanarna ofta mycket aggressiva.
      Senast redigerad av Azur; 13 May 2005, 18:51.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Pär J.
        • March 2002
        • 284

        #4
        Den fisk jag genast tänkt på var Epiplatys dageti, en ytlevande "vanlig" killi som borde gå att få tag på. De är randiga och hanen har en röd/orange fläck under hakan.



        Skulle bli ett fint biotop akvarium.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Kubarivulus skulle väl också kunna funka.
          Dom hade det verkligen trevligt i min sällskapsburk en gång i tiden.
          Men Fp gardneri är ett bättre val faktiskt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            När jag gjort min undersökning för att skapa en västafrikansk sjöbiotop hittade jag Procatopus similis. En simlevande killi som sägs vara mycket snäll. Kanske något för sällskapskaret? De finns att köpa i välsorterade butiker i Sverige.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Har inte haft just Procatopus, men jag har haft nära släktingar, Aplocheilus normani och Plataplochilus ngaensis, och ja, de är definitivt bra tillskott till sällskapsakvariet.
              Jag tror dock att det är inte omöjligt men knepigt att få tag på dem, inklusive Procatopus. De håller inte heller till vid ytan, utan kuskar runt överallt, och är stimfiskar.

              En annan möjlighet är javatandkarp, Oryzias sp., de är snälla och håller till vid ytan och är inte helt ovanliga, men är mer intressanta än färggranna.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag hade Procatapus similis (tror jag) en gång i tiden.
                Javisst är den en stimfisk men inte lika intresseväckande som t ex Fp gardneri vore i ett sällskapsakvarium.
                Den var lite svårare att leka av eftersom den ville skjuta in äggen i något.
                Jag lurade den genom att lägga in en äggmopp i ett förfilter så att den sköt in äggen i moppen i alla fall.
                Precis där jag ville ha äggen...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Similis finns i princip konstant på Åleds lagerlistor.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...