skicka ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skalar90
    • January 2005
    • 90

    skicka ägg

    Ännu fler frågor!kan man skicka ägg med posten?hur gör man så dom överlever?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Visst kan man det.
    Man lägger äggen oftast i torv (gäller även växtlekare) i en liten plastpåse.
    Detta förpackar man gärna i ett vadderat kuvert eller möjligen en liten frigolitask så att de inte skadas av posthanteringen.
    Man bör helst skicka äggen tidigt i utvecklingen så de inte hinner kläckas under tiden. Färdigväxta ägg tar förmodligen mer skada av transporten.
    Men jag har kläckt nästan 100 yngel ur en färdig torv som skickades per post från USA i oktober månad. Minusgrader måste givetvis undvikas.
    När jag får de ägg jag väntar på nu har jag fått ägg från samtliga beboeliga kontinenter förutom Australien där det närmast råder importförbud på killis och många andra arter.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Men de här gäller väll bara killis med diapauser?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Man kan skicka ägg av växtlekare även i vatten.
        Men senaste gången jag försökte det förra året - och det var till Norge - blev kläckningsresultatet klart mindre än förväntat.
        Det gäller i princip ägg jag erhållit.
        T ex ägg från USA av Clown Killies - (Pseudo)epilatys annulatus - allt dött...
        Därför rådet om torv - men inte för sent i äggens utveckling
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          erikthur - menar du att växtlekaräggen alltså skickas "torrt", dvs i fuktig torv men utan vatten? De överlever det alltså?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            erikthur - menar du att växtlekaräggen alltså skickas "torrt", dvs i fuktig torv men utan vatten? De överlever det alltså?
            Japp - om de inte gått för lång tid...
            Man skall givetvis inte skicka fullt utvecklade ägg på det sättet...
            Bäst är att man kollar upp äggen ifråga kanske ett par dagar så att man vet att dom i alla fall är befruktade innan man skickar dom i torv.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...