Kampfisk + dvärggurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blåguppy
    • March 2005
    • 9

    Kampfisk + dvärggurami?

    Hur lyckat är det egentligen? Skulle det kunna fungera eller är det bara att ge upp den tanken?
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #2
    Själv har jag 2 dvärggurami hanar och 4 kampfiskhonor i ett 160 l kar. Det funkar utan problem. Däremot vet jag inte hur det blir när jag köper en kampfiskhane och lägger i där. Bråkar dom får hanen flytta in till grodorna. Bra att ha en backup...
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • blåguppy
      • March 2005
      • 9

      #3
      Jag har länge velat ha en kamphane och gärna några honor. Nu har jag ett 90 liter med ett dvärgguramipar och 7 kilfläcksrasporor. Fler fiskar ska det bli. Jag har även ett 45liter akvarium som jag kan starta upp om det inte skulle fungera att ha en hane i mitt nuvarande.

      Bra och veta att det går att ha dem tillsammans. Jag har för mig att det stod någon stans att man helst inte skulle ha flera olika arter av labyrintfiskar i samma kar. Nån annan som läst det också?

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Jag har haft en kamphane tillsammans med dvärggurami honor (2) och en hane. Det gick bra. Det tog dock ett tag innan kamphanen slutade jaga guramin men efter kanske någon vecka så hade han vant sig vid honom och jagade honom bara om han kom för nära vid matningen. Akvariet var på 64L. Däremot guramihonorna var kamphanen väldigt kär i och visade konstant upp sig för dom
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          För mig har det aldrig varit några problem. Jag har just nu den kombinationen i mitt 170-liters kar, har dessutom lite större gurami, kilfläckrasborer och sebrafiskar tillsammans med dem och det fungerar jättebra men då har jag också jättemycket växter och mycket rötter som de kan gömma sig bland om det skulle behövas. Det enda min kamphane jagar är honorna om han ser dem.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Guramiiii
            • May 2005
            • 53

            #6
            Har 2st Dvärggurami, hane och hona, samt 2st kampfiskar, hane o hona.
            Dom går hur bra som helst tillsammans. Va i en lokal djuraffär och dom sa att dvärgguramis och kampfiskar går absolut inte att ha tillsammans för att guramin gillar att tugga på kampfiskens slöja. Gick sen till en annan affär där jag fick höra att dvärgguramis går utmärkt tillsammans.

            Alla fiskar är individer, ingen fisk är lik den andra... heh.. Antagligen hade väl dom på andra djuraffären haft problem med nån gurami som vart på en kampfisk.
            Men som sagt, dom går utmärkt att ha tillsammans . Mina är så snälla så dom e dumma, hehe..

            Däremot har jag hört att Kampfisk hane och guppys inte ska gå att ha ihop.
            Men min kampfisk hane o guppy hane går jättebra tillsammans, har vart tillsammans i mitt 63liters balja i snart 1 månad utan några problem. Men som sagt, alla fiskar är individer
            Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla...

            Kommentar

            Arbetssätt...