Hoppar Kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozmo
    • February 2004
    • 12

    Hoppar Kampfiskar?

    Tänkte ha några kampfiskar i ett öppet akvarium, och undrar därför om de har för vana att hoppa?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen expert men aldrig läst om att dom skulle hoppa.
    däremot att dom ska va väldigt lata iallafall hanarna.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Du bör nog ha akvariet täckt. Dom hoppar väldigt mycket, speciellt honorna. Jag har hittat många honor torkade utanför akvariet och ändå har jag täckglas dom har hoppat ut genom lufthålen i hörnen som inte är särskillt stora men nog för dom att ta sig ut. Även hanarna hoppar ibland men det är inte fullt lika mycket som honorna.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Dom är inte så lata men sävliga och otroligt coola. Jag passar på att klappa mina varje gång jag slamsuger för de är så nyfikna och totalt orädda. Mina har aldrig hoppat ur lufthålet men i övrigt har jag det täckt. Kanske räcker det med kanter som går in ca 5 cm?
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          Mina kampfiskar har nästan hoppat ur ibland när de blivit skrämda, så täckglas är att rekomendera.






          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Skrämda? Oj, av vaddå? Är det något mina kampfiskar INTE är så är det lättskrämda. Min hane satte tom min blåciklidhane, som var dubbelt så stor, på plats omedelbart och ändå såg jag dem aldrig slåss!
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #7
              Har man en dominant hane som jagar honorna så är det att rekomendera att ha täckglas.
              Sen så är det ju så att täckglaset inte bara hinrar fiskar från att hoppa ur karet utan även oönskade saker att trilla ner i karet.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Mogwai
                Sen så är det ju så att täckglaset inte bara hinrar fiskar från att hoppa ur karet utan även oönskade saker att trilla ner i karet.
                täcker inte från spritflaskor efter vad jag läst härinne
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Mini_agge
                  • May 2004
                  • 165

                  #9
                  Jag har en del kamphanar utan täckglas och det har gått bra hittills, men jag vet att vissa kampfiskar hoppar otroligt mycket, en kompis till mig har honor som nästan hoppar ut varenda gång hon matar dem, hon är tvungen att ha lufthålen nästan helt täckta för hennes 3 honor är väldigt hoppglada... Men att tillägga är att jag inte har fullt med vatten i de kar där jag inte har täckgla, det är nog ca 5 cm kant i alla fall...
                  ASTA =)






                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                  Kommentar

                  • glimten
                    • May 2004
                    • 150

                    #10
                    jag kör utan täckglas, så visst hoppar dom en hel del, med då är det bara att sänka vatten nivån lite så dom inte kan hoppa ut ur karet.
                    Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

                    Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

                    Kommentar

                    Arbetssätt...