Vad är fel med mina kampisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

    Vad är fel med mina kampisar?

    Min hane har byggt skumbo i ett 60-litersakvarium. Han höll på i ett par dagar, sedan slutade han bygga, och boet såg mer eller mindre klart ut även om det inte var så stort.
    Jag släppte ner honan, men här är problemet: han är väldigt aggressiv mot henne. Hon får inte göra annat än gömma sig, för han biter henne i stjärtfenan! Hon har rom, det syns lång väg, men varför jagar han henne? Hon har inte ens gjort en ansats till att komma i närheten av boet! Hon ser verkligen helt knäckt ut! Tycker så synd om henne...
    Vad ska jag göra??? Vänta och se om det blir någon lek, eller rädda henne från monstret?

    Tacksam för svar!
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

    Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


    Har man bara kunskap, kan man klara allt.

    Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

    *Kunskap är makt*
  • Kristuf
    • April 2005
    • 9

    #2
    när jag odla kampfiskar brukade jag lägga ner honan först eller båda samtidigt. så blir det mer så att "hanen uppsöker honan". känns nog bäst för alla när d kommer till kritan

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Efter vad jag har läst om att odla kampfiskar (har inte hunnit göra detta själv ännu) så sätter många ned hanen först så han gör skumbo och sen tar de ned honan till honom och det brukar funka. Om det inte gör det med den honan kan det hända att han inte gillar henne helt enkelt. Du kanske skulle försöka med en annan hona? Sen om man vill tagga honom så sätter en del ned dem i akvarier bredvid varandra så att han blir stimulerad till att göra skumbo för att han ser honan och då också är mer "beredd" på henne när hon väl släpps ned till honom. Vet inte om det hjälper med det är iaf vad jag kunnat läsa mig till...

      Lycka till!
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Byt inte hona. Skaffa ett yngelbalja som du sätter ner i lekakvariet och låt honan vara där ett tag kanske 2 dagar. Hanen kommer säkert att börja bygga mer då. Sedan så släpper du tillbaka honan i akvariet, det brukar fungera för mig.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • nenagumman
          • February 2005
          • 94

          #5
          Tack för era tips! Nu är det så också, att när han jagar henne så krusar de vattenytan så skumboet blir förstört!!!
          Jag har även funderat på att släppa ner en hona till, men han kanske blir förvirrad då?
          men men...jag ska prova det där med yngelbaljan, får se om det funkar!

          tackar!
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

          Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


          Har man bara kunskap, kan man klara allt.

          Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
          Lär medan du lever.

          *Kunskap är makt*

          Kommentar

          • nenagumman
            • February 2005
            • 94

            #6
            Plockade upp henne till det vanliga akvariet idag...han har bitit henne så hon har sår på magen! Det kanske helt enkelt är så att han inte tycker om henne...jag vågar inte prova igen, så han får förbli ensamvarg ett tag nu.
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

            Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


            Har man bara kunskap, kan man klara allt.

            Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
            Lär medan du lever.

            *Kunskap är makt*

            Kommentar

            Arbetssätt...