kampfiskhanne, slö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    kampfiskhanne, slö?

    hej

    jag köpte en kampfiskhanne och två honor igår. de är ensamma i ett mindre akvariem( sånär som på två Otocinclus), akvariet har svar strömning av pumpen och medelmånga växter. Vad jag undrar är varför hannen verkar "ligga" på botten med jämna mellanrum, mer än han simmar runt. Är detta normalt beteende hos en kampfiskhanne. Honorna simmar runt och ser nöjda och glada ut. Såg att samtliga kampfiskhannar i butiken jag köpte dessa verkade "ligga" på botten å se allmänt slaka ut. Bortsett från ett eller annat "utfall". Men jag trodde detta berodde på de 1/2L skålar de får bo i i affären. Kanske är han sån, eller har inte hunnit aklimatisera sig här än, men tycker det är lite synd om han inte vill visa sig just, han e ju så fin!

    anna
    blondin!
  • Jian
    • March 2005
    • 50

    #2
    Kampfiskar e enormt slöa. Honorna brukar va lite livligare dock.

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #3
      ok, tack för svaret. Gissade ju att så var fallet men var inte säker.


      blondin!

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Slöa skulle jag kanske inte kalla dem utan bekväma. Däremot är de hemskt nyfikna och mina är totalt orädda! Är på väg att hamna i slamsugen titt som tätt då de ska kolla vad det är för mojäng. Sen är de framme och nyper mig i fingrarna när jag är nere i akvariet ifall att mina händer skulle kunna vara nåt ätbart. Igår senast såg jag en av honorna roa sig i utblåset från filtret och tumla runt ett varv för att simma tillbaka för en nu omkullblåsning. Härliga firrar!
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          Snacka om bekväm! Är van vid att min herre Torsten ligger på botten och vilar, men fick igår se till min förskräckelse att han satt fast som ett utsmetat tuggummi på pumpens insug!!! Trodde jag.... Jag var snabbt där och petade lite för att se hur illa det var, men då simmade han snabbt och (o)smidigt iväg! Den late f_n vilade sig uppenbarligen bara, tyckte nog detta var ett ypperligt ställe att chilla på, noll ansträngning behövdes för att spana över läget. Herregud, vad säger man...






          Kommentar

          • svensdotter
            • March 2005
            • 247

            #6
            HAHA!

            ja, jag har nu efter att ha haft dom ett tag insett att slö/lat/bekväm är kmpfisken i ett nötskal
            Men roliga och framförallt orädda och nyfikna. Jag har fått lägga över mathålet i täckglaset då katten gillar å sitta där och när hon stoppar ner nosen och smakar på vattnet genom hålet simmar tokfiskarna dit å ska kolla va hon e för en. Nog bara tur att hon ännu inte fått upp en eller två genom hålet!
            Även tumlandet framför pumpen sysslar honorna med. Till och med har jag sett att hannen gör precis så att han lägger sig mot pumpens insug *LOL*
            Så är dom sånna då, knäppa typer. men kul
            blondin!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tänk på att luft måste komma in under täckglasen.

              själv har jag använt tunt aluminiumnät får att räkorna inte ska krypa ut.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Förklara varför, Raven.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  om inte luft kommer ner till vattenytan kan man få syrebrist då vattnet syresätts därifrån.

                  har man lite fiskar och mycke växter kan man klara sej undan med det men inget jaf skulle rekommendera.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • svensdotter
                    • March 2005
                    • 247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    tänk på att luft måste komma in under täckglasen.

                    själv har jag använt tunt aluminiumnät får att räkorna inte ska krypa ut.
                    givetvis!
                    Nu har dom även fått ett lite större kar och till det har jag nu två lysramper så att luft kommer fritt till ytan och katten inte kan sitta och dricka akvarievattnet mer.
                    blondin!

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Mina erfarenheter är att alla bettaarter e bekväma *flina*
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...