Kampfiskyngel..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Kampfiskyngel..?

    Hej, är det någon som vet hur länge jag kan ha mina kampfiskyngel i samma kar? Mina är nu snart 5 veckor, börjar växa på sig. Men jag måste nog börja fundera på hur jag ska göra framöver.

    Mycket tacksam för svar....brukar zooaffärerna ta emot yngel?

    //Nina
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Mina bor fortfarande i samma balja och dom är minst3 mån nu. Jag har flyttat dom som man ser är hanar och är mycket större än sina syskon, men alla andra bor tillsammans. Det är lite bråk när man matar men annars så är det ingen fara.
    Jag frågade i våran djuraffär i går om dom brukade köpa in kamphonor från privatpers men det brukade dom inte. Men jag ska fråga igen när fiskarna blir nog stora att flytta, för alla som dom brukar ha är så patetiska (jätte spinkiga) och dom jag har är stora och tjocka
    Kamphanarna skulle jag aldrig sälja dit eftersom dom håller sina hanar i en skål med 1/2 L vatten i. Så hanarna ska jag försöka sälja till den andra djuraffären eftersom hans hanar får vara i dom stora akvarierna.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      Då måste jag fråga dig vad du matar dina yngel med? Jag odlar artemia och ger mina, men hur länge bör man göra det? och vad mer kan man mata med?

      tackar dig...

      //Nina

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Jag ger mina vanligt flingfoder ca 3ggr omdagen.
        Ibland så får dom även torkade mygglarver. Jag gav mina artemia tills dom var kanske en och en halv månad gammla sedan så böt jag ut ett av målen mot pulvriserat flingfoder blandat med krossade mygglarver. Sedan efter några veckor så böt jag ut ett till av målen mot denna blandning och sedan även det sista.
        Sedan så började jag att ge dom enbart flingfoder eftersom jag inte vill att dom ska bli så bortskämda när dom tillslut ska säljas.
        Jag har även gett dom frysta mygglarver någon gång och det älskar dom
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Signe
          • January 2005
          • 141

          #5
          måste fråga, vad menar du med krossade mygglarver..??? dom är ju

          djupfrysta..? finns det andra mygglarver..?

          //Nina

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Det finns torkade mygglarver också, och dom fungerar utmärkt att krossa och ge dom.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • svein
              • June 2003
              • 114

              #7
              Signe

              For å få store kampfisk vil jeg anbefale deg den første måneden å gi yngelen levende for, så kan du gå over til tørrfor, frosne mygglarver ( som du skraper) frosne cyclops er også snadder. Du kan gå inn på min hjemmeside, der har jeg skrevet en dag for dag foringsplan, som jeg har hatt et godt resultat etter som jeg har produsert opp mot 2000 kampfisk på 3 år
              Lykke til
              Svein
              I always fight for the fighter
              http://home.c2i.net/svein_antonsen/

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                Tack Svein....

                Då gör jag nog rätt.!! Jag matar mina med artemia som jag odlar fram själv.... Du kan tro dom är glupska..! Ynglen är nu 5 veckor gamla, hur länge tycke du jag ska mata dom med levande? Frusna mygglarver, menar du röda eller vita?

                Jag ska försöka hitta din hemsida och gå in där och kolla.
                Hur får du dina sålda.?

                //Nina.....ha en fin dag, må solen skina på dig

                Kommentar

                Arbetssätt...