Svåra honungsgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Svåra honungsgurami?

    Jag har haft 4 h-gurami (gula varianten) i det ena karet, nu är det bara 2 kvar... Hanar dessutom. På zoo säger de att dessa fiskar är lite kinkiga... Jo det har jag märkt, men jag vill gärna ha två par, frågan är hur många man ska behöva skaffa för att två ska överleva?? Vad säger ni som har dessa fiskar? Tycker de är så fina, vill gärna göra så bra som möjligt för att de ska klara sig...






  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Visst kan dessa fiskar vara lite känsliga, men om de dör är det något som inte står rätt till i akvariet. Fiskar dör inte utan orsak hu känsliga de än må vara...
    Är akvariet nystartat?
    Hur gör du med dina vattenbyte (hur mycket & hur ofta)?
    Vad finns det mer för fiskar i akvariet, hur stort är karet?

    Mvh /Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Har haft igång det i 9 månader, karet är på 67 l, byter 20% i veckan (enl zooaffären är det för mycket och för ofta!?). Har åven 10 neontetror, ett kampfiskpar och en ancistrus. Har förut sköljy filtret i kranvatten men vet nu att det är fel. Jag trodde att de fick costia, då de blev jättemagra, bleka, rodnad på gälarna, hopfällda fenor och låg och vilade sig på botten. På affären sa de att detta var ovanligt, men att parasiter av olika slag lätt får fäste hos denna art.






      Kommentar

      • hansh
        • May 2004
        • 269

        #4
        Ancistrusar är "storbajsare" så i 67L skulle jag nog byta 50% i veckan eller gärna 20% var tredje dag. Är du säker på att det inte är hanarna som biter/stressar ihjäl honorna? Istället för 2 parskulle jag satsa på 1 hane och 3 honor för att sprida lite på hanens uppvaktningar.
        Med fler honor än hanar så tycker inte jag att honungsguramisar är speciellt känsliga.

        Mvh
        hansh
        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          Har aldrig sett att de varit elaka mot varann, det är först nu som den ena hanen färgar ut eftersom de fortfarande är små. Ska börja med större vattenbyten nu när min laddning med PMDD kommer... Kan ju inte gärna byta den ena hanen mot en hona heller...






          Kommentar

          Arbetssätt...