Kampfiskhona blev hanne ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ljunken
    • March 2005
    • 7

    Kampfiskhona blev hanne ?

    Hejsan

    Kan någon som vet mycket om kampfiskar hjälpa ett par nybörjare?
    För en tid sedan skaffade jag och min sambo ett litet
    begagnat akvarium innehållandes en kampfiskhanne
    och ett par fiskar till. Vi tyckte det verkade bra att börja där i liten skala. Hursomhelst skaffade vi ganska snart fler fiskar och växter bl. a. köptes en fin kampfiskhona från en zooaffär i närheten där vi bor. Den var grå med 2 svarta streck på sidan och skimrade snyggt i ljusblått och hade mycket kortare fenor än hannen.
    (Vi lyckades också köpa några fenbitare så vi blev tvugna att skaffa ett litet akvarium till men det är en annan historia.)
    Den gamla hannen var till en början rätt aggressiv mot sin nya hona och jagade bort den men så skulle det väl vara tänkte vi. Efter ett tag blev dock honan lite morskare och
    spände upp sig mot hanen, det slutade dock alltid med att hon fick ge sig och simma därifrån.
    Det har aldrig gått till handgripligheter där de biter på varandras fenor utan honan fann sig som underordnad och höll sig en bit ifrån hannen.
    Tänkte att båda kanske skulle lugna sig om vi skaffade en hona till så det gjorde vi, den här gången var honan ganska liten.
    Det blev ingen större skillnad mer än att den gamla honan
    jagade den nya av och till, samtidigt som hon själv och den nya honan blev bortjagad av hannen. Katten på råttan o.s.v.
    Allt hade väl varit frid och fröjd om det inte varit så att vi upptäckt en liten bula på sidan på hannen. Han fick flytta till ett eget plastkar för kontroll och medicin, kanske
    smittsamt? Han är för övrigt pigg och rask och äter.
    Det är nu det börjar hända saker i akvariet där honorna är.
    Igår kväll såg vi att den nyaste honan blivit romstinn och lekmogen med vertikala streck på sidan och i morse fanns
    början till ett skumbo i akvariet. Vid närmare studie visar det sig att den gamla "honan" bygger på det. "Hon" har också fått en allt tydligare teckning. Från att varit ganska grå har "hon" blivit klart ljusblå med mörkgråa inslag.
    Fenorna är fortfarande korta men nu mer rödaktiga.
    Måste ju vara en hanne med korta fenor men de borde ju inte ha klarat av att vara i samma lilla akvarium då eller?
    De har bott ihop 2 månader nästan.
    Kan det vara 2 olika underarter?
    Det lär ju knappast vara läge att flytta tilbaka
    den gamla hannen heller.
    Har någon av er råkat ut för samma sak?

    _____________________________________
    mvh
    Marcus
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    det är antagligen en hanne redan från början.. en plagiat hanne har jag hört dem kallt.. de har kortare fenor än den klassiska kampfisken.. jag är itne jättebra på kampfiskar men kanske han inte var lika elak eftersom den hade mindre fenor.. annars har jag sett idiotiska djuraffärer som sätter kampfiskhannar i samma akvarium.. funkar iaf till en början.. bygger den skumbo lär det vara en hanne...

    Kommentar

    • Ljunken
      • March 2005
      • 7

      #3
      Ja det lär ju vara en hanne. Min sambo trodde också det för ett tag sedan men själv tyckte jag det verkade otroligt, den hade ju faktiskt en vit prick på magen dessutom. Ska gå till zooaffären och fråga lite... För övrigt bodde den i affären ihop med 4 st till som såg likadana ut. Man kan undra om det är fler som har flera kampfiskhanar i sitt akvarium nu.
      Man kan undra vad man ska göra med den andra hannen nu, skaffa fler akvarium kanske.

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #4
        Det finns ju två sorters kampfisk. Den ena den vi oftast menar, splendens, och den andra, bellis, där hanen mest ser ut som honor men har lite längre fenor och tuffare färg. Dom är hur snälla som helst, man kan ha flera hanar ihop i ett litet akvarium. Honorna är mindre an splendenshonor och har mindre fenor än dessa.
        Vi fick bellishane när vi bara gick in som totala noviser i affären, tyckte det verkade kontigt för så ser väl inte en kampfiskhane ut....
        Jag gissar att din första hona var en bellishane....

        Kommentar

        • Galadien
          • February 2004
          • 107

          #5
          Jag har också råkat ut för samma sak! Jag köpte en "hona" som var ganska färglös och randig. Med tiden blev den allt blåare och ränderna tynade bort.
          En dag efter kanske 6-8 månader upptäckte jag att min gamla kampfisk hane hade helt söndertrasade fenor och såg att "honan" blåste upp sig och jagade hannen.
          I dag bor den den nya hannen i ett eget litet akvarium och har fortfarande lika korta fenor. Han är väldigt muskulös och aggressiv så den gamla hanen hade inte en chans när de slogs...tror inte att min i alla fall tillhör den andra arten.
          MVH Jennifer

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Nej det låter ju inte så!
            Jag var just innen på en sida som bl a redogjorde för olika fenformer och där fanns en rundform (tror jag) vanligast bland honr men det fanns även hannar med sådan. Kanske det du har då!

            Kommentar

            • Galadien
              • February 2004
              • 107

              #7
              Ja kanske det.
              Han har väldigt fin kropp och färg i alla fall!

              Kommentar

              • carmahan
                • February 2004
                • 265

                #8
                Jag tror inte att det är en hane!!!

                Har varit med något liknande, men det var i allafall en hona. Honorna ändrar färg, eller rättare sagt blir mkt färggrannare när de är "mogna". Kampfisk honor kan vara riktigt tuffa både mot hanen och andra honor. Med tanke på att din fisk har pricken under magen (som en liten liten glaspärla) så tror jag att det är en hona i allafall.

                Mvh
                carmahan

                Kommentar

                • Ljunken
                  • March 2005
                  • 7

                  #9
                  Jo det är en hane, han ska bli pappa!

                  Vad beträffar den vita pricken så hade han en sådan på magen. Det såg inte ut som någon liten glaspärla utan
                  bara en vit fläck. Trodde det räckte, så går det när man är nybörjare... Har ju en riktig hona också så nu vet jag hur de ska se ut.

                  Det märkliga är ju att den helt ändrade färg
                  när jag flyttade på den gamla hannen som blev sjuk.
                  Dessutom så blev honan vi köpte sist lekmogen direkt efter
                  att den gamla hannen flyttats.
                  Jag flyttade över den "nya hanen" och honan till ett litet kar, och igår, efter bara en och en halv dag så lekte de.
                  Ska bli intressant att se avkomman, om det nu blir någon.
                  Nu håller han på att flytta runt äggen i karet, normalt?
                  Jag har också surfat runt och kollat i böcker och den är ju mer lik imbellis än splendens tycker jag. Undrar om man kan får reda på hur det förhåller sig överhuvudtaget.
                  Har pratat med affären där han köptes men de menar på att det med att hona visar sig vara hane är sånt som händer.
                  De trodde inte det var något annat än splendens eftersom
                  andra bettor är "väldigt ovanliga".

                  Ska se om man kan lägga upp bilder någonstans
                  om ni vill se.

                  Tack för svaren!

                  Marcus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...