För mycket cirkulation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    För mycket cirkulation?

    I artbeskrivningen för labyrintfiskar står det att dessa fiskar inte skall ha för kraftig cirkulation. Jag har precis köpt mina första blå gurami, och undrar lite över den instruktionen. Hur mycket genomströmning är för mycket? Vilka symptom ser man på fiskarna om man cirkulerar vattnen för mycket?

    (Jag har en aquaball 2212 som går för fullt i mitt 120 liter, men jag skulle inte beskriva det som att det skapar någon storm precis....)
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Ursprungligen postat av SöoS
    I artbeskrivningen för labyrintfiskar står det att dessa fiskar inte skall ha för kraftig cirkulation. Jag har precis köpt mina första blå gurami, och undrar lite över den instruktionen. Hur mycket genomströmning är för mycket? Vilka symptom ser man på fiskarna om man cirkulerar vattnen för mycket?

    (Jag har en aquaball 2212 som går för fullt i mitt 120 liter, men jag skulle inte beskriva det som att det skapar någon storm precis....)
    Det ä inte så störande för dom...men visst skulle de föredra lite lugnare sjögång...;-)
    Guramis är inte beroende av att ha syrerik vatten då de andas luft genom andningsorganen "Labyrinten" där av deras Art-namn.
    Men har du andra firrar i karet som inte är labyrint-firrar då kan du ha det som det är nu om inte du kan justera ner flödet lite.
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har normalt sett runt 10x volymen/timme i cirkulation i mina akvarier, och har aldrig, någonsin, haft en fisk som inte kunde hantera det.
      Har du inte sjöhäst eller kantnål eller annan i stort sett sim-okunnig fisk, är det ingen fara, bränn på med pumpen bara - fisken ställer sig där det strömmar lagom.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        När jag odlade Guramis och hade nåra arter på gång så tyckte JAG att det trivdes bäst i lungt vatten...å det visade sej att det gick kanon bra att ha många (100-200st)i ett 110L kar utan vare sej filter eller syre sättning på.
        Men därimot gillar de inte att ha det strömt!!!
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • SöoS
          • July 2004
          • 93

          #5
          Det verkar ju som att det inte är jättekritiskt, men bra att ha lite mindre genomströmning då. Det här med gillar inte - hur märktes det på dem?

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Ursprungligen postat av SöoS
            Det verkar ju som att det inte är jättekritiskt, men bra att ha lite mindre genomströmning då. Det här med gillar inte - hur märktes det på dem?
            När det va för strömt låg de flesta å tryckte i ett hörn där det va lungtvatten...vissligen var det många i karet närt jag hade pumpen på...Men det blev full liv i karet efter det att jag tagit bort pumpen...!!!
            Senast redigerad av Poseidon; 07 March 2005, 10:27.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Får väl säga att ex.vis kampfisk inte är överförtjust i "strömt vatten". Men detta beror nog då främst på att hanarna har "väldigt" stora fenor i förhållande till kroppen och får lite simproblem. Det man kan göra om man ändå vill ha full fart på filtert är ju ett strilrör, om man nu har annan fisk i som vill ha lite mer drag
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              Arbetssätt...