kampfisk beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slechmiinh
    • December 2004
    • 79

    kampfisk beteende?

    tjenare!

    jag har haft en kampfisk förr i tiden men jag minns inte så mycket utav den förutom att det var en av de snyggaste firrar jag har haft... (hane)

    jag funderar på om de är lite aggresiva av sig.. jag skulle vilja ha en med mitt palletciklid par och min kulfisk ( som e de fiskar jag tror kommer orsaka irritation) men kulfisken är väldigt lugn och snäll och jagar ingen annan fisk, men däremot så blir den lätt jagad av de andra firrarna.. men den har sitt lilla gömställe..

    palletcikliderna däremot, ja va skall man säga.. just nu så har de yngel på g men vi har ett ganska så stort akvarium (120L) så frågan är ju bara om kampfiskarna (hane och 2 honor) kommer att tjafsa tillbaka? det är ju tråkigt med krig i akvariet.. Men om de tål att bli lite "styrda" av cikliderna så tycker jag inte att är något problem..

    är det en snäll eller en kaxig firre? skillnad på beteende honor/hanar? (hörde något om det)

    vill gärna veta om jag skall skaffa någon.. vill inte att någon skall få det jobbigt.. tack så mycket!
    //Sarah
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

    #2
    Av egen erfarenhet vet jag att kampfiskar och ciklider inte kommer särskilt bra överens. Men det är ju en individuell grej hos de små liven =)
    Hanen är i regel mer aggressiv än honan, men jag har hört tvärtom också.
    Jag tror nog att du kan prova sätta dit kampisar, men håll uppsikt över akvariet den första tiden och se hur de trivs ihop. Man vet aldrig, fiskar har överraskat förr!

    Lycka till!
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

    Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


    Har man bara kunskap, kan man klara allt.

    Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

    *Kunskap är makt*

    Kommentar

    • slechmiinh
      • December 2004
      • 79

      #3
      Ursprungligen postat av nenagumman
      Hanen är i regel mer aggressiv än honan, men jag har hört tvärtom också.
      Jag tror nog att du kan prova sätta dit kampisar, men håll uppsikt över akvariet den första tiden och se hur de trivs ihop. Man vet aldrig, fiskar har överraskat förr!
      jo jag vet! läste bland annat här på forumet att kulfiska var värstings fenbitare men vår han är så snäll så...

      får se om de bli nån kampfisk, vill ju inte att cikliderna eller kampfisken skall få stryk..
      //Sarah

      Kommentar

      • Fawkes
        • February 2004
        • 246

        #4
        Ja visst är fiskar individer men den här mixen skulle inte ens jag prova, kanske med kamphonor men absolut inte med en hane i det karet!!! Honor kan gå bra, slängde i två riktigt aggresiva kamphonor med blåciklider en gång & det gick bra.
        Vill inte krossa dina drömmar men mitt råd är att köpa ett nytt kar om du vill ha en kamphane.

        Mvh /Anna Karlsson, Braås
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

        Kommentar

        • slechmiinh
          • December 2004
          • 79

          #5
          jo det är ju ett alternativ, fast vi har precis tagit ner ett av våra kar för vi inte ville ha fler än 1 (enorm platsbrist).. Vill inte plåga stackarna med något litet akvarium heller.. får nog vänta några år tills man flyttat eller inte har några ciklider längre..
          //Sarah

          Kommentar

          Arbetssätt...