Vill köpa Killi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liten
    • November 2003
    • 24

    Vill köpa Killi!

    Var kan jag få tag på dessa underbara fiskar? Framför allt kanske tvåstrecks lyrstjärtskilli. Det finns många djuraffärer där jag bor varav minst en är riktigt välsorterad... men jag har aldrig sett några i verkligheten.

    Tacksam för svar. Mvh Tessan
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    testa att be dem beställa in...

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Går du med i Skandinaviska killisällskapet kan du alltid köpa killis av andra medlemmar: http://sks.killi.dk/
      Sedan vet jag ju inte riktigt var du bor men i Stockholm skulle jag föreslå ett besök till Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/
      Janne Wester har varit med i killisällskapet i alla fall i drygt 20 år.
      I Jönköping finns ibland killis på Djurmagazinet och akvarieaffären i Huskvarna.
      I Göteborg lär det finnas ganska ofta killis på Zoomässan i Kungsbacka.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Liten
        • November 2003
        • 24

        #4
        Tack så mycket för hjälpen. Jag bor i Gävle så en tur till Stockholm är inte omöjlig. Hur klarar såna fiskar en resa på 20 mil, i tex buss?

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          hmm.. jag skulle kolla noga med affären om de inte kan beställa hem innan man börjar tänka långa bussfärder, även om det är långt ifrån omöjligt *har flera gånger åkt 15 mil med fiskpåsar i famnen så*

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Om de bara har det varmt och gott går det bra...
            Även fisk skickas med post av och till.
            Ägg kan också skickas världen runt eftersom de har så lång utvecklingstid.
            Själv har jag under senaste året köpt och kläckt ägg från t ex USA, Sydafrika, Thailand och Kina förutom Europa förståss
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av Triana
              hmm.. jag skulle kolla noga med affären om de inte kan beställa hem innan man börjar tänka långa bussfärder, även om det är långt ifrån omöjligt *har flera gånger åkt 15 mil med fiskpåsar i famnen så*
              hmm Jag skulle nog hellre köpa fisk från någon som vet vad dom säljer än att pressa den lokale akvarieaffären till att ta in något som dom kanske inte vet så mycket om. Men kanske du vet mer än jag?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                Jag tycker bara det är onödigt att sätta sig på bussen från gävle och åka ner till stockholm för att handla när man inte ens kollat om akvarieaffären kan ta in fiskarna man vill ha, det kan de ofta. Och vad spelar det för roll vad de vet om man läser i förväg, man ger dem namnet och de beställer med namnet från grossisten. Ofta kan man hämta dem ett par dagar senare, samma dag som de kommer, akvarieaffären plockar inte ens upp dem ur påsen.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Triana - du svarar ofta först och tänker sen...
                  Det är enligt min erfarenhet knappast ovanligt att killis saluförs under helt felaktiga artbeteckningar i de affärer som saknar kunskap om killis - det kan vara skäl nog att köpa dem från ett ställe som verkligen vet något om killis - och i så fall är Janne Wester "vår man i sthlm".
                  Dessutom lär man nog få en hel del viktig information om man köper dem av en expert.
                  Bor man i Gävle och har vägarna förbi sthlm är valet tämligen självklart...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    visst.. men nu var det så att jag tycker att man kan beställa hem och då akvarieaffären inte har så mycket med saken att göra, de får ett namn de ger till grossisten.. visst.. du vet säkert bättre. och man har olika åsikter om saker och ting, jag försöker bara ge min åsikt, något man kan göra om man tvekar på att åka 40 mil på en dag, det skulle nämligen jag göra.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Det är ju tyvärr grossisterna som ofta inte har den blekaste aning om vad de förmedlar.
                      Case closed...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Handla killis!

                        Janne har inga killis i butiken än. Man måste ringa och kolla upp med honom före om han kan sälja av sina egna privata fiskar. Han ska flytta dit dom men dom är inte där än. http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/
                        Han är jättebra att handla av, man får bra hjälp och kan ringa och fråga om det är något man undrar över med fiskarna. Jag tvivlar på att man kan få tag i killis genom grossister överhuvudtaget. Kanske har jag fel?
                        Det bästa är nog att gå med i en killiförening som Erikthur föreslår och få kontakt med folk som odlar. Ibland finns det med killis på fiskauktioner.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          På senaste månadsmötet hos BAK så var Mattias Grönlund föredragshållare om just Killis. Han gjorde mig lite nyfiken med det föredraget så jag har så sakteliga börjat läsa på mer om dem. Jag är säker på att om du mailar honom och frågar om han känner någon i Gävle med omnejd som håller på med Killis så får du i alla fall ett svar. Det kan vara en enkel, men effektiv väg att skapa kontakter. Hans mailadress finner du på Killisällskapets hemsida: http://sks.killi.dk under rubriken "Styrelse".

                          För så fungerar det i killivärlden. Det är SÅ många arter att den kommersiella världen inte gärna ger sig på mer än de allra mest populära arterna.

                          De är inte svårodlade, men svårt att få stora kullar av dem, och det bidrar också till att spridningen blir lite hämmad.

                          Sedan är det svårt att ta bra betalt för små fiskar. Det är ju inte precis "diskuspriser" på dem om de inte vunnit någon stor utställning.

                          Sammantaget gör det att av utbudet i akvarieaffärer så är det långt mindre än 1% av fiskarna som är killis.

                          På de akvarieauktioner som hålls i Stockholm med omnejd så är det ofta med åtminstone några poster killis, men jag kan inte ge någon garanti för det. Dessutom så är det en bra bit att åka, auktionerna hålls inte precis i Stockholms City heller, och alltid på Söndagar vilket gör kollektivtrafiken glesare. Men är man en riktigt entusiast får man väl försöka köra bil själv, eller övertala någon att köra dig. I en varm bil är det inte så svårt att hålla fisken i bra kondition under hela transporten.

                          Kommentar

                          • Liten
                            • November 2003
                            • 24

                            #14
                            Tack alla för hjälpen! Ville inte be djuraffären ta hem... gjorde så med mina discus. Inte roligt att inte få se dem innan. Nog var de fina men inte så fina som de hade lovat. Det får bli en tur till Stockholm.

                            Mvh Tessan

                            Kommentar

                            • peppito
                              • December 2003
                              • 1612

                              #15
                              Erikthur: Hur fick du tag i försäljare i Thailand. Jag har nämligen själv funderat på att göra så men har inte hittat något bra alternativ.
                              "du ångrar bara det du inte gjorde"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...