Honungsgurami...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FunkyPussNicke
    • January 2005
    • 3

    Honungsgurami...

    Hejsan!

    Nicke här!, hoppas där är någong vänlig själv som kan hjälpa mig med denna fråga här, undrar hur man ser skillanden mellan en hane o hona när det gäller dom vackra honungsguramin?

    Tackar för ett mkt bra forum förresten här inne.

    MVH Nicke
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    Ursprungligen postat av FunkyPussNicke
    Hejsan!

    Nicke här!, hoppas där är någong vänlig själv som kan hjälpa mig med denna fråga här, undrar hur man ser skillanden mellan en hane o hona när det gäller dom vackra honungsguramin?

    Tackar för ett mkt bra forum förresten här inne.

    MVH Nicke

    från zoopets artbeskrivning:

    "Hanen är honungsfärgad med en blåsvart strupe, dessutom är analfenans främre del svart. Honan är svagt brunfärgad. Tydligast framträder färgskillnaderna under lektiden, annars är de rätt lika."
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Det brukar även finnas skillnad på ryggfenans längd där hanen har något längre...
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Honungsguramin är väl den gurami där det är enklast att skilja könen åt. Hanen är röd (honungsfärgad? Vilken sorts honung då?) med svart "bröst" och lite gult på ryggfenan. Honan är brun/beige med ett mörkare streck tvärsöver kroppen. Enda gången det KAN vara svårt att skilja med åt är när de blir rädda eller stressade. Dvs i affären när man ska handla... Därför kom jag hem med 4 hannar o en hona istället för 2 hannar o 4 honor (en dog). Men det är en kaxig dam, så det går fint ändå.

        Kommentar

        Arbetssätt...